جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, March 29, 2024
جستجوی پیشرفته
عمومی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

تهیه دو برنامه تلویزیونی با مشارکت پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز گلستان
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات گلستان در تاریخ چهارشنبه 26 فروردین دو برنامه تلویزیونی توسط سیمای استان گلستان برای پخش در برنامه کشاورزی توسعه از این سیما و همچنین شبکه سراسری بازار کشاورزی تهیه و ضبط گردید.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات گلستان در تاریخ چهارشنبه 26 فروردین دو برنامه تلویزیونی توسط سیمای استان گلستان برای پخش در برنامه کشاورزی توسعه از این سیما و همچنین شبکه سراسری بازار کشاورزی تهیه و ضبط گردید. این دو برنامه در مزرعه گندم یکی از کشاورزان روستای قلعه جیق شهرستان آق قلا واقع در 15 کیلومتری مرکز استان تهیه گردید. در برنامه اول آقای دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر با سابقه آبیاری و زهکشی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز گلستان پیرامون مدیریت مصرف بهینه آب در آبیاری غلات به ویژه گندم و جو با روش آبیاری شیاری و شیوه کاشت جوی و پشته ای و در برنامه دوم پیرامون مراحل حساس آبیاری گندم و نیازهای آبی آن به طور مشروح توضیحاتی ارایه دادند. آقای دکتر اسدی پیرامون روش بهینه کشت جوی و پشته ای گندم گفتند که برای ایجاد جوی و پشته و استفاده از آبیاری شیاری باید در زمان کشت و آنهم با استفاده از خطی کارهای مجهز به فاروئر مبادرت به ایجاد شیارهای آبیاری نمود. زیرا در مراحل بعدی رشد، مانند ساقه رفتن و خوشه دهی به علت تراکم رشد نمی توان ایجاد شیار نمود. ایشان پیرامون مزایای آبیاری شیاری در گندم گفتند که:

1 – با توجه به اينکه آب به طور جانبي نفوذ کرده و از طريق صعود موئينه اي به سطح خاک مي رسد، سله اي در سطح زمين ايجاد نمي شود.

2-کنترل دقيق درهدايت آب وتوزيع آن

3- توزيع مناسب و يکنواخت آب

4- کارآئي بالا بخاطر عدم تماس تمامي زمين با آب 

5-عدم ورس درحد غرقاب

6- عدم تجمع آب وعبور سريع آب درفاروها که این حالت به شرایط تهویه قسمتهای بالایی ریشه کمک میکند.

7 - مديريت مناسب درامر آبياري و سهولت دسترسی به شیارها و بستر کاشت برای عملیات مکانیکی یا دستی بعد از آبیاری

8- ايجاد زهکش سطحي درسطح مزرعه در مواقع بارندگی سنگین و جلوگیری از اثرات منفی ماندابی شدن روش آبياري شیاری يا فارو بالاترين راندمان آبياري را نسبت به ساير روشهاي آبياري سطحي داردکه راندمان تا ميزان 65 درصد نيز گزارش شده است.

سيميت (مرکز بین المللی تحقیقات گندم و ذرت در مکزیک)گزارش ميکند که در آزمايشات مزرعه اي و همچنين مشاهداتي که بر روي روش آبياري شیاری گندم در مقايسه با روشهاي معمولي غرقابي در کشورهاي چين، هندوستان، پاکستان و ايران صورت گرفته است 25 تا 50 درصد آب  صرفه جويي شده است. اين روش مخصوص اراضي تسطيح وتجهيز ونوسازي شده بوده ودراکثر خاکهاي منطقه قابل اجرا مي باشد. در برخی مناطق دنیا گندم بر روی بسترهای پهن (Raised Beds) با عرض 60 تا 90 سانتیمتر و ارتفاع 15 تا 30 سانتیمتر و 2 یا 3 ردیف کشت در روی هر بستر کشت میگردد. کانالهای بین بسترها جهت آبیاری و زهکشی گیاه و هچنین شیارهایی برای عبور چرخهای تراکتور جهت وجین کردن بکار میروند. آبیاری که در این سیستم نیز بکار میرود از نوع شیاری میباشد. در اين روش که اصطلاحا جوي وپشته اي نيز ناميده ميشود، جريان کوچکي از آب در داخل آبراهه کوچکي (شيار يا جوي) که شيب ملايم و يکنواختي دارد، برقرار ميشود و با پخش جانبي حد فاصل بين جويها يا شيارها را اشباع مي سازد. آب مورد نياز از نهري که در بالاي شيارها قرار گرفته است توسط سيفون، اسپايل و يا لوله هاي دريچه دار (آلومينيومي و يا لاستيکي) تامين مي شود. لوله هاي دريچه دار مجهز به دريچه هاي خروجي مي باشند که فاصله آنها بستگي به عرض شيارهادارد.
در برنامه دوم تلویزیونی ایشان افزودند که:  استان گلستان که يکي از مهم ترين مناطق کشت غلات در کشور است داراي شرايط اقليمي مديترانه اي با تابستان هاي نسبتا گرم و خشک مي باشد.در اکثر نقاط اين منطقه در مراحل حساس غلات بويژه در مرحله خوشه دهي، گرده افشاني و پر شدن دانه ها مقدار رطوبت طبيعي خاک که از باران يا منبع زير زميني تامين مي گردد جوابگوي نياز آبي غلات نيست. لذا اين کمبود بايد از طريق آبياري جبران گردد.

يکي از عوامل اصلی در افزايش کمی و کيفی اين محصول تأمين به موقع آب مورد نياز آن است. کمبود آب و عدم استفاده صحيح از آن و همچنين عدم اعمال آبياری علمی در مراحل حساس رشد، يکي از مهمترين علل کاهش ميزان عملکرد در واحد سطح اراضي آبی مي باشد. آقای دکتر اسدی در ادامه افزودند که بيشترين دورة خشکي، اغلب در زمان خوشه دهی، گلدهي و تشکيل دانه است که از نیمه دوم فروردین به بعد رخ مي دهد (براي اراضي که در نيمة اول آذر و بموقع کشت شده باشند). در طول اين دوره که همزمان با حداکثر نياز گياه است، تبخير و تعرق افزايش مي يابد. ضمن آنکه ميزان بارندگي کم است. در طول اين دوره تنش رطوبت بيشترين اثر سوء را برعملکرد دانه خواهد داشت. تنش رطوبت در قبل از تلقيح گلها به علت تأثيراتي که بر روي تشکيل سنبلچه ها و توليد گل دارد، تعداد دانه در هر خوشه را به شدت کاهش مي دهد.

 
 
 
 


۱۳۹۴/۰۱/۳۰
تعداد نمایش: ۲۵۸
مشاهده اخبار گروه خبری 'عمومی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات