جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, March 29, 2024
جستجوی پیشرفته
ماشینهای کشاورزی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

تشخیص بیماری آتشک درختان گلابی با استفاده از روش طیف سنجی و تصویربرداری چند طیفی هوایی
خانم دکتر نیکروز باقری عضو هیئت علمی بخش تحقیقات ماشین های کشاورزی و مکانیزاسیون طی انجام یک پروژه پژوهشی موفق به تشخیص زودهنگام بیماری آتشک با استفاده از روش های طیف سنجی و تصویربرداری چندطیفی هوایی شد.


بیماری آتشک یکی از شدیدترین و مخرّب‌ترین بیماری‌های درختان میوه دانه‌دار در ایران و جهان محسوب می‌شود. در‌حال‌حاضر، تشخیص این بیماری به روش بازدید چشمی‌ درختان توسط باغداران انجام ‌شده که این روش ضمن پایین بودن دقت تشخیص، بسیار وقت‌گیر ‌است. بنابراین، استفاده از فناوری‌های نوین برای تشخیص سریع و به‌موقع این بیماری، ضروری به‌نظر می‌رسد. از جمله این فناوری‌ها، روش‌ تصویربرداری ‌طیفی است. از‌همین‌رو، طی یک پژوهش از روش طیف سنجی و فناوری نوین تصویربرداری چندطیفی هوایی برای تشخیص بیماری آتشک درختان گلابی استفاده شد. تصویربرداری چندطیفی هوایی از تاج درختان با استفاده از پرنده بدون سرنشین انجام شد.

در این پژوهش طول موج‌های مناسب برای تشخیص بیماری در مراحل اولیه و شیوع بیماری شناسایی شدند. همچنین شاخص‌های مناسب برای تشخیص نمونه های آلوده به بیماری معرفی شدند. به طور کلی براساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، امکان تشخیص بیماری با استفاده از طیف سنجی با میانگین دقت 95 درصد و امکان تشخیص بیماری با استفاده از تصویربرداری چندطیفی هوایی با میانگین دقت 91 درصد وجود دارد. به طور کلی، فناوری تصویربرداری چندطیفی، به عنوان روشی سریع، قابل اطمینان و غیر مخرب برای تشخیص زودهنگام بیماری آتشک معرفی می شود.

 
 


۱۳۹۷/۰۳/۱۱
تعداد نمایش: ۱۶۹
مشاهده اخبار گروه خبری 'ماشینهای کشاورزی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
نظرات سایرین پیرامون این خبر:
نام و نام خانوادگی: محمد طالبی
تاریخ و ساعت : ۱۳۹۷/۰۳/۱۳ ۱۴:۰۵
استفاده بهینه از تکنولوژیهای جدید و پیشرفته در تحقیقات علمی با هدف بهره برداریهای عملیاتی در حوزه های مختلف نظیر کشاورزی، گام مثبت و ارزنده ای در جهت رشد نظری و کاربردی علم محسوب می شود که سرکار خانم دکتر باقری در تحقیقات خود به خوبی به این هدف مهم دست یافته اند. این دستاورد علمی را به ایشان تبریک عرض می کنم.
آمار مشاهده صفحات