سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Tuesday, April 23, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش گلخانه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

سخنرانی جناب آقای مهندس طهماسبی معاون محترم وزیر در امور باغبانی در پانزدهمین گردهمایی سالانه اعضای هیات علمی و محققان ستاد و رؤسای بخش های تابعه استانی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی
آقای مهندس طهماسبی معاون محترم وزیر در امور باغبانی در پانزدهمین گردهمایی سالانه اعضای هیات علمی و محققان ستاد و رؤسای مراکز تابعه استانی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ایراد سخنرانی نمودند.


دکتر طهماسبی با تاکید بر مسئله تغییر اقلیم در کشور، خواستار آینده پژوهی در این خصوص شدند و پذیرش این مسئله و اثرات آن بر باغبانی و زندگی مردم را مهم و ضروری دانستند. مسائلی مانند خشکسالی، طوفان، ریزگردها، کاهش کمی و کیفی منابع آبی و مهاجرت از جمله مسائلی هستند که در این آینده پژوهی بایستی بررسی گردد. اینکه در 400 میکروکلیمای کشور چه گیاهانی کشت گردد نیاز به آینده پژوهی دارد.

ایشان در زمینه آب و آبیاری ضمن تشکر از کارهایی که تاکنون صورت گرفته است بر این نکته تاکید داشتند که بایستی علاوه بر استفاده از قطره قطره آب به دنبال استفاده از تکنیک­های کاهش تبخیر آب در مزرعه و باغات باشیم.

دکتر طهماسبی افزودند با توجه به اینکه نظام بهره ­برداری در کشور نظام خردمالکی است بایستی روی هوشمندسازی و استفاده بهینه از منابع بخصوص آب کار شود تا در آینده مسائل حاد اجتماعی ایجاد نگردد. به عبارت دیگر تاکید داشتند که مدیریت بهره ­برداری برای نظام خرد باید تعریف گردد.

ایشان با اشاره به نگرش زنجیره ای بر این مسئله تاکید داشتند که بایستی با همدلی و همفکری و بدون این که زیر یک سقف باشیم مشکلات کشور را حل کرده تا ارزش افزوده ایجاد گردد. کارگروهی و کار تیمی در نگرش زنجیره ­ای معنا پیدا می­کند.

همچنین در خصوص تدوین استراتژی و با تاکید بر محصولاتی مانند: زعفران ، زرشک، پسته، خرما، گیاهان دارویی و ...  که مختص ایران است گفتند که بایستی تمام مشکلات آن بررسی و حل گردد.

در پایان با توجه به فرصت­های زیادی که در بخش باغبانی کشور در حوزه کسب و کار وجود دارد خواستار تقویت ارتباط با صنعت و بخش خصوصی و تولید و فروش دانش فنی شدند.

پانزدهمین گردهمایی سالانه رؤسای بخش های ستادی و تابعه استانی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی 30 خرداد ماه 97 در ستاد موسسه برگزار شد.


 


۱۳۹۷/۰۴/۰۲
تعداد نمایش: ۸۲
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش گلخانه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات