جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, April 19, 2024
جستجوی پیشرفته
مراکز تابعه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

سخنرانی پژوهشگر مروج ارشد بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز گلستان در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک
روز چهارشنبه 14 آذر برابر با 5 دسامبر 2018 که از طرف فائو روز جهانی خاک نامگذاری شده است مراسم هم اندیشی با عنوان " ارتقای آگاهی اهمیت خاک، راهکاری برای کاهش آلودگی خاک " در محل یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان برگزار گردید.


در این همایش که با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و اعضای ستادی و کارشناسان اداره کل و اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان اجرا شد بر ضرورت کاهش آلودگی خاک تاکید شد. مهندس قزل سفلو ضمن تاکید بر تجدیدناپذیر بودن خاک عنوان نمود: متاسفانه نوع کشاورزی و فعالیت و همچنین تغییر الگوی بارش باعث شده که شدت فرسایش در اراضی شیبدار افزایش پیدا کند. خاک لسی که سرمایه ی بسیار بزرگی برای استان است اگر به خوبی مدیریت نشود، صدمات جبران ناپذیری به بار می آورد." ایشان در ادامه افزود:" باید دغدغه های مرتبط با خاک جدی تر پیگیری شود. وی در خاتمه گفت: وظیفه ی سنگین و سختی به ویژه در مقابل نسل آینده در پیش داریم. بایستی در برابر موضوعات مهمی چون آب و خاک حساس باشیم و با هم افزایی و هم فکری و نگاه کارشناسانه اقدامات لازم اجرا شود."

در ادمه دکتر اسدی پژوهشگر مروج ارشد بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان به بیان سخنان و راهکارهای مناسب در جهت حفظ خاک پرداختند. در آغاز ایشان گفتند: از نظر ما و کشاورزان هر روزمان روز خاک است. یکی از اقداماتی که ضامن سلامت خاک است کشاورزی حفاظتی می باشد. هدف کشاورزی حفاظتی حفاظت از منابع پایه ی تولید یعنی آب و خاک است. ایشان اضافه کرد: بارندگی کشور ما کمتر از یک سوم بارندگی کره زمین بوده و تبخیر ما برعکس سه برابر است، تنها راه ما سازگاری با خشکی می باشد . دکتر اسدی خاطرنشان ساخت: قدم نخست برای شناسایی خاک این است که ما باید بدانیم و بفهمیم و به عموم جامعه آموزش دهیم که خاک یک موجود زنده است.  خاک متولد می شود. رشد می کند. نفس می کشد. دوره های کودکی و جوانی و بلوغ دارد. می تواند شاداب و پر توان باشد و یا خسته و ناتوان. می تواند به قتل هم برسد. خاک همه ویژگی های یک موجود زنده را دارد. از جمله نیاز به مراقبت و محبت. خاک یک موجود زنده است زیرا سرشار از موجودات زنده و جانوری هست که برای ما قابل رویت نیست و در زیر پای ما باغ وحشی با جانداران ذره بینی وجود دارد که ارزش مادی آن در یک خاک سالم 1 و نیم تریلیون دلار در سال می باشد. ما انسانها با فعالیت های نادرست از قبیل شخم، خاک ورزیهای متعدد و آتش زدن بقایای گیاهی بعد از برداشت مزرعه این موجودات ذره بینی را از بین می بریم. ایشان ادامه داد: بی خاک ورزی و حداقل دستکاری خاک جز کارهایی است که باید توجه بسیاری به آن داشت زیرا وقتی ما زمین را خاک ورزی می کنیم هم خاک را جهت حمل توسط باد آماده میکنیم و هم مواد آلی خاک در معرض اکسیداسیون قرار می گیرد، یعنی ماده آلی که قلب تپنده ی آن کربن است بیرون آمده و با اکسیژن ترکیب شده و دی اکسید کربن که عمده ترین گاز گلخانه ای است آزاد می شود و وارد جو می گردد."

ایشان در خاتمه به ارائه بخشی از فعالیت های اجرایی برای حفاظت خاک در سطح استان و در بین کشاورزان پرداخت.

 
 


۱۳۹۷/۰۹/۱۸
تعداد نمایش: ۵۳
مشاهده اخبار گروه خبری 'مراکز تابعه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات