جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, March 29, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش آبیاری
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

مصاحبه پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان با روزنامه خراسان
مصاحبه دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر آبیاری و زهکشی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در روزنامه خراسان انعکاس مناسبی داشت.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این راستا روزنامه سراسری خراسان مورخ پنج‌شنبه ۱۳۹۴/۰۴/۱۱ شماره انتشار ۱۹۰۱۰ در گزارشی، بخشی از سخنان ایشان را این گونه تشریح نمود:

مرثیه خوانی برای بحران آب

شیردل- وضعیت منابع آبی در کشور و در استان بسیار بغرنج است. به نحوی که بخش زیادی از سفره‌های زیرزمینی در حال استحصال است که در نهایت منجر به از بین رفتن دریاچه‌های زیرزمین، شوری خاک، بیابانی شدن و در معرض خطر قرار گرفتن حیات در این مناطق می‌شود. یکی از محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان از مرثیه خوانی‌های بدون ارائه راهکار برای بحران آب انتقاد کرد و در این باره به خراسان گفت: سوء مدیریت‌ها و استفاده نکردن بهینه از منابع آبی موجب بروز وضعیت بغرنج فعلی شده است که عده‌ای صرفاً برای بحران آب مرثیه خوانی می‌کنند و در عین حال راهکاری ارائه نمی‌دهند و اگر هم برنامه‌ای وجود داشته باشد، عزمی برای اجرایی شدن آن وجود ندارد. دکتر محمد اسماعیل اسدی افزود: وجود چاه‌های عمیق و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی، آینده‌ای بحرانی و خطرناک برای گلستان ترسیم کرده است. این در حالی است که گفته می‌شود ۹۸ درصد از ظرفیت آب‌های زیرزمینی این استان در حال بهره برداری است که خود یک فاجعه زیست محیطی بزرگ را به بار خواهد آورد. وی بیان کرد: طی سال‌های اخیر تنها بر روی مدیریت عرضه کار کرده ایم، هرجا رودخانه‌ای ولو کوچک جاری بود، روی آن سد ساخته ایم و آب را مهار کردیم، بدون اینکه تأثیری در وضعیت ما داشته باشد. به بیانی دیگر ما تنها حوضچه‌هایی برای تبخیر درست کرده ایم و داریم آبی را که از هزاران سال قبل وجود داشته و به ما رسیده از بین می‌بریم. به گفته وی، تداوم این روند گلستان را به سمت بیابانی شدن پیش می‌برد و در آینده‌ای نزدیک با خشک شدن تالاب‌ها و باتلاق‌هایی که در پایین دست وجود دارد، استان را با مشکلی به نام ریزگردها مواجه خواهیم کرد. این محقق و پژوهشگر با بیان این که مهم‌ترین موضوع اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهره وری است، تأکید کرد: بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده منابع آبی است در عین حال پایین‌ترین بهره وری را دارد، باید فکری اندیشیده شود، روش‌های نوینی برای استفاده از آب در این بخش پیشنهاد شده و وجود دارد، اما همه آنها در گرو حمایت‌های دولت است. به هر حال تهیه تجهیزات نیاز به اعتبار دارد بنابراین دولت خود باید در این زمینه ورود جدی داشته باشد و دست از سدسازی‌های بی‌مورد بردارد.

 
 


۱۳۹۴/۰۴/۱۴
تعداد نمایش: ۵۴
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش آبیاری'

آمار مشاهده صفحات