شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Saturday, April 20, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش آبیاری
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

راه‌کارهای بهبود گرفتگی قطره چکان‌ها در سیستم های آبیاری قطره ای
دکتر علیرضا سلطانی طی پژوهشی با عنوان "بررسي گرفتگي خروجي‌ها در آبياري موضعي تحت مديريت‌هاي آبياري با و بدون اسيدشويي" در ایستگاه مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان خوزستان، نشان داده است که نوع خروجي بيش از مديريت اسیدشویی بر ميزان گرفتگي قطره‌چکان‌ها در سيستم‌هاي آبياري قطره‌اي تأثير دارد.

دکتر علیرضا سلطانی طی پژوهشی با عنوان "بررسي گرفتگي خروجي‌ها در آبياري موضعي تحت مديريت‌هاي آبياري با و بدون اسيدشويي" در ایستگاه مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان خوزستان، نشان داده است که نوع خروجي بيش از مديريت اسیدشویی بر ميزان گرفتگي قطره‌چکان‌ها در سيستم‌هاي آبياري قطره‌اي تأثير دارد. بنابراین، باید در انتخاب نوع قطره­چکان دقت لازم به عمل آید. همچنین از نتایج دیگر این پژوهش دریافت می‌شود که مدیریت اسیدشویی اثر قابل‌توجهي بر جلوگيري يا کاهش گرفتگي خروجي‌ها دارد و اسیدشویی مداوم یا متناوب باعث کاهش گرفتگی قطره­چکانها شده و قابل توصیه است.

يکي از اساسي‌ترين مشکلات بهره­برداری سيستم‌هاي آبياري قطره‌اي، پایين بودن فشار آب در خروجي‌هاي سيستم (قطره‌چکان‌ها) و حساسيت زياد آنها به ناخالصي‌هاي آب است که منجر به گرفتگي قطره‌چکان‌ها مي‌‌شود که از رايج‌ترين مشکلات استفاده از سيستم‌هاي قطره‌اي است. اين موضوع ضمن کاهش يکنواختي توزيع آب، باعث عدم کفایت آبیاری و ايجاد خسارت‌هاي مالي نيز مي‌شود. انسداد قطره‌چکان‌ها می­تواند متاثر از عوامل فيزيکي، شيميايي و بیولوژیکی باشد.
 
 


۱۳۹۴/۰۵/۰۵
تعداد نمایش: ۳۲
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش آبیاری'

آمار مشاهده صفحات