پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Thursday, April 25, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش آبیاری
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

سخنرانی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز گلستان در دومین همایش ملی توسعه باغهای استان گلستان
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات صبح روز چهارشنبه 27 آبان 94 دومین همایش ملی هم اندیشی توسعه باغها در اراضی شیبدار با حضور مهندس طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و آموزش و منابع طبیعی استان، دکتر رجبی نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران شهرستان های مینودشت و گالیکش، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد استان، مدیرعامل آب منطقه ای استان، بخشداران، مدیران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی، کارشناسان، ائمه جمعه و جماعات و تولید کنندگان و باغداران شرق و غرب استان در محل سالن اجتماعات ارشاد اسلامی کلاله تشکیل شد .

آقای دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر با سابقه بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی استان گلستان در سخنرانی سی دقیقه ای خود با گرامیداشت سال جهانی خاک که سال 2015 می باشد، اظهار داشت 95 درصد غذای ما از بستر خاک تولید می شود و با توجه به اینکه برای تشکیل یک سانتیمتر خاک بین 800 تا 1000 سال زمان لازم است بنابر این خاک را یک منبع تجدیدناپذیر تلقی می کنند. ایشان در مورد فرسایش خاک اظهار داشت: مقدار فرسایش خاک در اثر عملیات خاک ورزی از 23 تن در هکتار تا 82 تن در هکتار گزارش شده است. تفاوت در مقدار برآورد حرکت و جابجایی خاک در گزارشات مختلف به درجه و طول شیب، عمق شخم، نوع بافت خاک، سرعت حرکت تراکتور، نوع ادوات مورد استفاده و روش کار مربوط است. مثلا در تحقیقی با عمق شخم 15 سانتیمتر و شیب 11 درصد و طول شیب 72 مترمقدار متوسط فرسایش 20 تن در هکتار در یک بار عملیات به وسیله گاوآهن برگرداندار برآورد شده است.

 آقای دکتر اسدی در ادامه افزود:  110 هزار هکتار اراضی شیب دار (73000 هکتار با ارتفاع بیش از 250 متر از سطح دریا و37000 هکتار با شیب بیش از 14 درصد) درحال حاضر به کشت محصولاتی مانند گندم، جو، کلزا، خلر، ارزن و غیره اختصاص دارد و درآمد حاصله نیز به هیچ عنوان اقتصادی نمی باشد. این تغییر کاربری باید در اولویت فعالیت ها باشد. در استان گلستان و در بلند مدت باید 20 درصد اراضی شیب دار با نگاه توسعه ای و اقتصادی به باغ تبدیل شود. از سال 82 طرح تبدیل اراضی شیب دار به باغ مصوب شده که این روند به حفظ آب و خاک و مدیریت اراضی کمک می کند. ایشان ضمن مقایسه درآمد ناخالص یک هکتار کشت گندم و زیتون در اراضی شیبدار اضافه نمود که درآمد حاصله از کشت یک هکتار گندم دیم با عملکرد حداکثر یک تن یک میلیون و هفتصد و بیست و پنج هزار تومان و درآمد ناخالص کشت یک هکتار زیتون با 200 اصله درخت با عملکرد 4 تن در هکتار 12 میلیون تومان است که تفاوت شگرفی از نظر اقتصادی بین این دو وجود دارد. آقای دکتر اسدی در ادامه اهداف مهم طرح اصلاح اراضی شیبدار با احداث باغهای مثمر از جمله زیتون را برشمرد که شامل بهبود حاصلخیزی خاک، افزایش نفوذ آب، کاهش فرسایش بادی و آبی، جلوگیری از خسارات سیل، توليد همراه با حفاظت از منابع، افزایش درآمد اقتصادی و کاهش مهاجرت کشاورزان، کاهش آلودگیهای زیست محیطی، بهبود ساختمان خاک، افزایش اشتغال و کاهش آسیب پذیری کشاورزان می باشد. آقای دکتر اسدی از نظر تبدیل اراضی شیبدار فرسایش پذیر فعلی به  باغ و تاثیرات آن در بهبود منابع آبی تجدیدپذیر افزود: وجود باغ در اراضی شیبدار باعث کاهش تبخير از سطح خاک (وجود درختان- کاهش سله)، افزايش ظرفيت ذخيره آب با اصلاح ساختمان خاک و بهبود خصوصیات فیزیکی خاک، 8% خلل و فرج بیشتر، جرم مخصوص ظاهری کمتر، مقاومت به نفوذ کمتر به خاطر کاهش فشردگی خاک، کاهش دماي خاک، افزایش ماده آلی خاک با تثبیت کربن (بر هم زدن خاک در کشت دیم مرسوم و سنتی موجب اکسید شدن کربن آلی و کاهش ماده آلی خاک می شود) خواهد گردید. آقای دکتر اسدی در اهمیت زیتون نیز افزود که فرآورده های زیتون روغن و کنسرو زیتون می باشد و  روغن زیتون سالم‌ترین روغن دنیاست که مزایای زیر را دارد: محافظت در برابر امراض قلبی، ممانعت از دیابت، و ایشان پیشنهاد نمود که جایگزینی روغن زیتون به جای روغن‌های معمول پخت و پز راهکاری است که باید در تمامی منازل به مورد اجرا گذاشته شود. همچنین در مورد بهره وری آب زیتون دکتر اسدی گفت که برای تولید یک گرم ماده خشک زیتون 312 گرم و برای همین مقدار تولید مرکبات 400 گرم آب مورد نیاز است. زیتون گیاهی است که در استفاده از آب بسیار کارآست. آب مورد نیاز زیتون بین 30 و 40 درصد گونه های همیشه سبز نظیر مرکبات و گونه ای مختلف آلو می باشد. در انتها ایشان مقداری در باره سامانه های استحصال آب باران در اراضی شیبدار توضیحاتی ارایه داد و مثالهایی که در اراضی استان گلستان استفاده شده و تاثیر بسزایی در افزایش ذخیره رطوبتی در باغهای زیتون داشته اند ارایه نمود. دکتر اسدی  در پایان نیز برخی پیشنهادهای کاربردی به دستگاههای اجرایی برای احداث باغ در اراضی شیبدار و همچنین ارتقای بهره وری باغهای موجود به شرح زیر ارایه نمود:

 1-طرح حصار کشی به خاطر جلوگیری از چرای دام (تخصیص اعتبارات).

 2-تسهیلات بانکی. معمولا این عرصه ها طی سه تا چهار سال به باردهی می رسند که باید تسهیلات تملکی برای گذران زندگی این افراد در نظر گرفته شود. ضرورت هدایت بخشی از تسهیلات بانکی برای توسعه باغبانی مخصوصا در اراضی خرد و پراکنده در در مناطق شیبدار (بهره برداران در این مناطق فاقد تواناییهای اقتصادی می باشند).

3-تشکیل کمیته راهبردی باغبانی در سطح استان با دبیری مدیریت باغبانی و عضویت امورآب، آبخیزداری، مرکز تحقیقات، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها، بانک کشاورزی، مدیریت آب و خاک و ترویج.
 
4- تدوین برنامه آبیاری در باغها حتی در مناطق دیم تحت عنوان آبیاری تکمیلی برای ماندگاری نهال.

در پایان این مراسم ضمن برگزاری نمایشگاه آثار تولیدات باغی و گلخانه ای از جمله کنسرو و روغن زیتون و قارچ خوراکی از فعالین عرصه توسعه باغ  در اراضی شیبدار استان تقدیر و تجلیل بعمل آمد.

 
 
 


۱۳۹۴/۰۹/۰۳
تعداد نمایش: ۶۸
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش آبیاری'

آمار مشاهده صفحات