جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, March 29, 2024
جستجوی پیشرفته
ماشینهای کشاورزی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

نشریه فنی "معرفی روش‌های نوین و غیرمخرب تشخیص سریع تقلب در زعفران" منتشر شد.
نشریه فنی "معرفی روش‌های نوین و غیرمخرب تشخیص سریع تقلب در زعفران" به نگارش خانم دکتر بهاره جمشیدی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، توسط کمیته انتشارات موسسه منتشر شد.

زعفران به دلیل دارا بودن ترکیبات با ‌ارزش و ویژگیهای دارویی، با افزایش تقاضا برای خرید روبه‌روست. محدودیت در کشت و عرضه زعفران و دشوار بودن برداشت آن، دلیل دیگری برای گران بودن این محصول است. این موارد سبب شده‌ است تا افراد سودجو به تولید و عرضه زعفران تقلبی دست زنند. وجود مواد تقلبی در زعفران، کیفیت محصول را کاهش می‌دهد و کالایی ناسالم به‌دست میدهد که می‌تواند سلامت مصرف‌کننده را به خطر اندازد. از این رو، تشخیص زعفران اصل از زعفران تقلبی با هدف تضمین کیفیت، ایمنی و سلامت محصول با اهمیت است. روش‌های تجزیه دستگاهی که برای تشخیص تقلب زعفران در آزمایشگاه استفاده می‌شوند وقت‌گیر، پرهزینه، دارای مراحل متعدد و دشوار نمونه‌گیری و استخراج، و نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی و افراد متخصص و آموزش‌دیده هستند؛ ضمن اینکه سبب تخریب نمونه مورد بررسی می‌شوند.

نشریه فنی "معرفی روش‌های نوین و غیرمخرب تشخیص سریع تقلب در زعفران" به منظور آشنایی بهره‌برداران با روش‌ها و سامانه‌های نوین و پیشرفته که قابلیت کاربرد برای تشخیص سریع و غیرمخرب ترکیبات شیمیایی و کیفیت زعفران و به تبع آن شناسایی زعفران اصل از زعفران تقلبی را دارند و ترویج استفاده از این فناوری‌ها تهیه شده است. مخاطبان این نشریه، سازندگان و تولیدکنندگان دستگاه‌های تجزیه کیفی و ابزار دقیق زعفران، مسئولان و کارشناسان آزمایشگاه‌های تجزیه کیفی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران، کارشناسان پهنه و زعفران‌کاران پیشرو هستند.

نشریه فنی "معرفی روش‌های نوین و غیرمخرب تشخیص سریع تقلب در زعفران" با شماره 60217، تاریخ 21 شهریور 1400 در مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع‌رسانی کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ثبت شده است. فایل نشریه از بخش انتشارات الکترونیکی سایت موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، همچنین تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی قابل دریافت است. 

 



۱۴۰۰/۰۶/۲۷
تعداد نمایش: ۹۱
مشاهده اخبار گروه خبری 'ماشینهای کشاورزی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات