شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Saturday, April 20, 2024
جستجوی پیشرفته
گلستان
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

کارگاه آموزشی مدیریت آبیاری به روش خشکه کاری برنج توسط پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار شد.
دکتر علیرضا کیانی عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در کارگاه آموزشی "خشکه کاری برنج مدیریت آبیاری" که با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی ، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و هماهنگی مدیریت ترویج استان گلستان در تاریخ 1401/02/28 برگزار شد، سخنرانی ارائه نمود.

در این برنامه‌­ها دکتر کیانی اظهار داشت که علیرغم سیاستگذاری بخش کشاورزی مبنی بر محدودیت و ممنوعیت کشت برنج در استان گلستان، سطح زیرکشت برنج هر ساله رو به افزایش است و ما باید با توجه به دیدگاه کارشناسی و واقعیت موجود و در نظر گرفتن دیدگاه بهره‌برداران راه حل داشته باشیم. وی در شرایط حاضر برای کاهش مصرف آب در اراضی شالیکاری راه حل کشت در بستر خشک را به عنوان یک راه حل کوتاه مدت و برای گذر از  شرایط مرسوم کشت برنج پیشنهاد داد. با توجه به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی برای جایگزینی کشت مستقیم به جای کشت مرسوم نیاز است مروجان و کارشناسان مرتبط با شیوه مدیریت آبیاری در اراضی کشت مستقیم آشنا شوند و به این ترتیب با انتقال به بهره‌برداران موجب حفظ منابع آبی استان شوند.

در این کارگاه آموزشی عضو هیات بخش تحقیقات فنی و مهندسی در بخشی از سخنانش به مباحث انواع کشت و روش‌های آبیاری برنج، مقایسه کشت مستقیم برنج در بستر خشک نسبت به کشت نشایی، دلایل تغییر کشت نشایی به کشت مستقیم برنج و مراحل آبیاری برنج پرداخت. وی در بخش‌­های دیگر به دو سوال اساسی با موضوع میزان مصرف آب برنج در استان گلستان به تفصیل پاسخ داد. سوال‌ها شامل؛ 1- کشاورزان شالیکار در استان گلستان چقدر آب مصرف می‌کنند؟ 2- برنج در استان گلستان چقدر به آب نیاز دارد؟

در ادامه دکتر کیانی به استناد کارهای پژوهشی انجام شده در استان، بهترین شیوه کشت و مناسب‌ترین شیوه آبیاری برنج را که بالاترین بهره‌وری آب را در بردارد برای مخاطبان تبیین کرد. تاکید شده است برای رسیدن به هدف صرفه جویی در آب مصرفی، کشاورزان شالی‌کار باید همراه با تغییر کشت، روش آبیاری را نیز اصلاح یا تغییر دهند. در کشت مستقیم با حذف مقدار آب در مرحله گل‌خرابی، کاهش مقدار تبخیر، نفوذ و نشت در مرحله رشد گیاه که جزء نیاز گیاه نیستند، نسبت به روش مرسوم نشایی حدود 30 تا 40 درصد در آب ورودی صرفه‌جویی شده است. عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان در بخش پایانی برای استفاده عملی بهره‌برداران یک دستورالعمل ساده کشت برنج شامل: کشت نشایی با اصلاح شیوه آبیاری، کشت مستقیم نشاء و کشت مستقیم بذر را ارایه دادند. 

 
 
 
 
 
 


۱۴۰۱/۰۳/۰۲
تعداد نمایش: ۸۰
مشاهده اخبار گروه خبری 'گلستان'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات