پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳  -  Thursday, March 28, 2024
جستجوی پیشرفته
گلستان
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

وبینار ملی "بررسی اثربخشی سامانه‌های آبیاری تحت فشار در کشور" برگزار شد.
وبینار ملی با عنوان "بررسی اثربخشی سامانه‌های آبیاری تحت فشار در کشور" توسط پژوهشگر -مروج ارشد بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی استان گلستان در تاریخ 1401/03/02 برگزار شد.

در سلسله برنامه‌های ویدیو کنفرانس انتقال دانش به‌روز در گسترة ملی بخش کشاورزی که با هماهنگی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی تدوین می­شود، دکتر علیرضا کیانی عضو هیات علمی و پژوهشگر- مروج ارشد بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان روز دوشنبه مورخ 1401/03/02 شرکت نمود و به ارائه سخنرانی تحلیلی با عنوان "بررسی اثربخشی سامانه‌های آبیاری تحت فشار در کشور" پرداخت.

در سال­‌های اخیر در محافل کارشناسی در رابطه با توسعه آبیاری تحت فشار، تردیدهایی در اثربخشی آن مطرح شده است و این سخنرانی در راستای پاسخ به برخی ابهامات آن ارائه شد. دکتر کیانی در بخش مقدمه این وبینار به لزوم بکارگیری سامانه­‌های آبیاری تحت فشار همراه با اصلاح روش­‌های موجود آبیاری پرداخت، در این قسمت ادبیات موضوع، حسابداری آب و واژه­‌های مرتبط و محدوده بحث تعریف شد. در بخش بعدی سخنرانی و در ادامه دکتر کیانی وضعیت موجود و چالش­‌های اصلی سامانه­‌های آبیاری تحت فشار در مقیاس کشور و جهانی را تشریح نمود. وی اظهار داشت؛ تا پایان سال 1399 در کشور حدود 2/4 میلیون هکتار از اراضی آبی (حدود 30 درصد) به سامانه­‌های نوین آبیاری تجهیز شدند. باید اضافه کرد که تنها در حدود 28 درصد از برنامه­‌های تدوین شده برای تجهیز اراضی به آبیاری تحت فشار عملیاتی شدند. میانگین اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار نسبت به اراضی آبی در دنیا، در حدود 22/7 درصد و در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به ترتیب در حدود 53 و 15 درصد می­باشد. دکتر کیانی با برشماری چالش­‌های موجود آبیاری تحت فشار، برخی انتقادهای مهم کارشناسان در رابطه با عدم اثربخشی سامانه­‌های نوین آبیاری را مطرح و سپس پاسخ­‌های تحلیلی در رابطه با این انتقادها را ارایه نمود. مهمترین انتقادها عبارت بودند از:  افزایش مصرف آب در اراضی تحت آبیاری تحت فشار هم با افزایش سطح زیرکشت و هم با افزایش مصرف آب توسط گیاه، عدم اثرگذاری در منابع آبی در مقیاس حوضه، کاهش رواناب و نفوذ عمقی و در نتیجه عدم تغذیه سفره­‌های آب زیرزمینی، و عدم صرفه­‌جویی واقعی آب. پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی استان گلستان در پاسخ به این انتقادها ابتدا اثربخشی مورد انتظار از این سامانه را بصورت کمّی بیان نمود و اظهار داشت؛ انتظار بود در اثر تجهیز اراضی آبی به سامانه­‌های آبیاری تحت فشار، حدود 10 میلیارد مترمکعب آب، می‌­بایست صرفه­‌جویی می­‌شد. در نهایت در انتهای این سخنرانی تحلیلی، اثربخشی واقعی مطابق انتظاری که از سامانه­‌ها می­‌رود به بحث گذاشته شد و پیشنهادهای کاربردی و ایجاد بسترهایی که در بروز و ظهور بهتر اثربخشی سامانه های آبیاری تحت فشار موثر هستند، ارایه شد.  

 
 


۱۴۰۱/۰۳/۰۴
تعداد نمایش: ۶۳
مشاهده اخبار گروه خبری 'گلستان'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات