یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Sunday, April 28, 2024
جستجوی پیشرفته
گلستان
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

کارگاه معرفی دانش بومی استحصال آب (قنات) در استان گلستان برگزار شد.
کارگاه معرفی دانش بومی استحصال آب (قنات) توسط دکتر محمدعلی صلبی محقق بخش فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در بیست و سومین دوره هفته پژوهش، فناوری و فن بازار استان گلستان برگزار شد.

کارگاه آموزشی معرفی دانش بومی استحصال آب (قنات) به مدیریت پارک علم و فناوری استان گلستان در محل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با حضور موسسات، مراکز تحقیقاتی ،دانشگاه­­‌های استان  و واحدهای پژوهشی و دستگا­ه‌های اجرایی با حضور علاقمندان و اساتید و پیشکسوتان این حوزه توسط دکتر محمدعلی صلبی محقق بخش فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار گردید.

دکتر صلبی با اشاره به اینکه قنات یک نمونه ارزشمند از هویت و فن ایرانی است اظهار داشت: برگزاری این کارگاه آموزشی فرصتی برای معرفی یکی از کهنه‌­ترین سازه‌­های سنتی ایرانی است که اکنون در بسیاری از کشورها گسترش یافته است.

در این کارگاه در خصوص اهمیت قنات‌ها ، چگونگی ابداع و گسترش آن در دنیا و ضرورت حفظ و نگهداری آنها به عنوان یک سیستم فنی و مهندسی بحث و تبادل نظر شد. ضمنا شرکت کنندگان با ساختار، قسمت­‌های تشکیل دهنده، حفظ و نگهداری و  مرمت، مصالح مورد نیاز در مرمت قنات آشنا شدند. همچنین در خصوص چگونگی شناخت سفره­‌های آبی و میزان آب‌دهی و چگونگی تشخیص آن توسط خبرگان قنات و شرایط مختلف پیش آمده در حین عملیات احداث و مرمت توضیحاتی ارائه گردید، از آن جمله: حفظ و نگهداری قنات یک وظیفه همگانی است، قنات علاوه بر اینکه م­ی‌تواند یک منبع آبی مطمئن برای بخش‌­های مختلف باشد، دارای هویتی ایرانی است، لذا محو  قنات محو فرهنگ وهویت ایرانی است.




۱۴۰۱/۰۹/۲۰
تعداد نمایش: ۹۲
مشاهده اخبار گروه خبری 'گلستان'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات