جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, April 19, 2024
جستجوی پیشرفته
مراکز تابعه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

تهیه دو برنامه تلویزیونی با مشارکت پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز گلستان
دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز گلستان و مدرس رسمی کشاورزی حفاظتی وزارت جهاد کشاورزی، در دو برنامه تلویزیونی که در مزرعه گندم هاب حفاظتی آبی کردکوی تهیه شد شرکت نموده و در مورد سامانه کشت نوین بستر بلند گندم یا رایز بد و سیستم سامانه کشاورزی حفاظتی و ضرورت های اجرای آن در کشور و استان به طور مشروح توضیحاتی ارایه دادند.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در تاریخ دوشنبه 30 فروردین 1395 دو برنامه تلویزیونی توسط سیمای استان گلستان برای پخش در برنامه کشاورزی توسعه، از این سیما تهیه و ضبط گردید. این دو برنامه در مزرعه گندم هاب حفاظتی آبی کردکوی - که از مزارع یکی از کشاورزان پیشرو منطقه کردکوی استان گلستان می باشد- تهیه و ضبط شد. دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر با سابقه آبیاری و زهکشی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز گلستان و مدرس رسمی کشاورزی حفاظتی وزارت جهاد کشاورزی، در برنامه اول پیرامون سامانه کشت نوین بستر بلند گندم یا رایز بد سیستم (Raised Bed System) و در برنامه دوم پیرامون سامانه کشاورزی حفاظتی و ضرورت های اجرای آن در کشور و استان به طور مشروح توضیحاتی ارایه دادند.

 دکتر اسدی در برنامه اول در مورد روش بهینه کشت گندم روی بستر بلند اعلام کرد که برای ایجاد این سامانه باید در زمان کشت اقدام نمود و زمین را همزمان با ایجاد بستر بلند کشت نمود. در مزرعه مورد بررسی هاب حفاظتی سه ردیف گندم روی پشته کشت شده و فواصل بین دو جوی بین بسترهای کشت 50 سانتیمتر بود.  ایشان از مزایای این نوع سامانه کشت به موارد زیر اشاره نمودند: 1 کنترل دقيق در هدايت آب و توزيع آن، 2- توزيع مناسب و يکنواخت آب، 3- کارآئي بالا به خاطر عدم تماس تمامي زمين با آب، 4- عدم ورس درحد غرقاب، 5- عدم تجمع آب و عبور سريع آب در فاروها که این حالت به شرایط تهویه قسمت های بالایی ریشه کمک می کند.، 6- مديريت مناسب در امر آبياري و سهولت دسترسی به شیارها و بستر کاشت برای عملیات مکانیکی یا دستی بعد از آبیاری، و 7- ايجاد زهکش سطحي در سطح مزرعه در مواقع بارندگی سنگین و جلوگیری از اثرات منفی ماندابی شدن.

کانالهای بین بسترها برای آبیاری و زهکشی نبات و هچنین عبور چرخ های تراکتور برای وجین کردن به کار می روند. آبیاری که در این سامانه استفاده می شود می تواند از نوع شیاری و یا تحت فشار باشد. در روش آبیاری شیاری جريان کوچکي از آب در داخل آبراهه کوچکي (شيار يا جوي) که شيب ملايم و يکنواختي دارد برقرار مي شود که پخش جانبي آب حد فاصل بين جوي ها يا شيارها را اشباع مي سازد.

در ادامه دکتر اسدی افزود: در استان گلستان باید برای اراضی آبی به سامانه کشت بسترهای بلند دائمی(Permanent Raise Bed) رو آورد. زیرا در منطقه کردکوی و غرب استان به خاطر وجود بارندگی های متوالی فرصت تهیه زمین با روش ها و ماشینه ای تهیه زمین مرسوم از قبیل گاوآهن برگرداندار و دیسک نیست و در صورت استفاده از این ادوات در صورت وجود بارش های زیاد کلوخه های بزرگ ایجاد شده و بستر خوبی برای کشت فراهم نمی گردد. اما با استفاده از سامانه بستر بلند دائمی مشکلی در تهیه زمین نیست و فقط می توان جوی ها (فاروها) را هر ساله برای تسهیل در امر آبیاری و کارگذاری کود بازسازی نمود. ولی نباید هیچ گونه عملیات خاک ورزی دیگری روی پشته ها یا بستر انجام شود. برای ایجاد سامانه بستر بلند برای اولین بار (Fresh Bed) ابتدا باید زمین خوب تسطیح گردد و تسطیح لیزری که بسیار دقیق بوده و حتی ادوات و تجهیزات آن قابلیت نصب بر روی تراکتورهای دوچرخ را دارد در اولویت است. بعد از تسطیح دقیق زمین باید عملیات خاک ورزی فقط برای یک بار صورت گیرد تا زمین خوب آماده شده و بعد بسترهای بلند ایجاد گردند. بعد از ایجاد این بسترها و جوی های کنار آن (که در خاک های سنگین عرض بسترها باید حداقل 50 سانتیمتر باشد) می توان مبادرت به کشت گندم و یا جو نمود. بعد از برداشت گندم و یا جو با حفظ بقایا به میزان کافی می توان کشت سویا یا ذرت یا هر نباتی که در تناوب است را انجام داد.

 در برنامه دوم تلویزیونی ایشان افزودند که:  کشاورزی حفاظتی روشی از انجام عملیات زراعی است که عملیات کشت جدید بدون نابودی بقایای کشت قبلی و با حفظ بقایای کافی از کشت قبلی صورت می گیرد. بدین منظور باید حداقل بر هم زدگی خاک صورت گیرد و به هیچ وجه خاک زراعی برگردان نشود و همچنین تناوب زارعی باید رعایت گردد. مزایای کشاورزی حفاظتی عبارتند از: کاهش فرسایش خاک، افزایش ماده آلی خاک، بهبود ساختمان خاک، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک تراکتور، جلوگیری از آلودگی هوا، کاهش زمان عملیات خاک ورزی، کاهش انرژی مصرفی، کاهش مصرف آب و حفظ رطوبت خاک و تسریع در جوانه زنی. وجود پوشش گیاهی باعث اتصال بین ذرات می گردد که علاوه بر پوک کردن خاک، فعالیت فیزیولوژیک خاک را افزایش داده و استفاده موثرتر از عناصر غذایی را سبب می شود.

دکتر اسدی در ادامه افزود: در کشاورزی حفاظتی اهداف ذیل دنبال می شود: اولا: به کشاورزان کمک شود تا راه های بهتری برای مدیریت مزرعه و افزایش عملکرد پیدا کنند. دوما: هزینه های تولید آنها را پایین آورده شود و سوما: بهبود کیفیت خاک و افزایش مواد آلی خاک مد نظر است که این کار از طریق کاهش عملیات خاک ورزی و باقی گذاشتن مقدار کافی بقایای کشت قبلی روی سطح خاک صورت می گیرد. برای توسعه کشاورزی حفاظتی در کشور باید متکی به تولید ادوات و ماشین های مورد نیاز این کار در کشور بود و از وارد کردن ادوات و ماشین هایی که از خارج از کشور وارد می شوند و هیچ تناسبی با اراضی ما ندارند پرهیز نماییم. مخصوصا در اراضی دیم کارنده های جدید بومی ساخته شده اند و نیازی به واردات آنها نیست. همه کشورهایی که در امر تحقیق، توسعه و ترویج کشاورزی حفاظتی موفق شده اند متکی بر تولید و تقویت ادوات و ماشین های تهیه زمین و کارنده های تولیدی در داخل کشور خودشان بوده اند. نگهداری بقایا روی سطح خاک نسبت به مدفون کردن آن در زیر خاک ارجحیت دارد زیرا باعث می شود که ترسیب کربن بهتر صورت گرفته و ماده آلی خاک در دراز مدت افزایش پیدا کند. برای بهبود کیفیت خاک و افزایش ماده آلی خاک باید بقایا روی سطح خاک باقی بماند.

 

 



۱۳۹۵/۰۲/۰۵
تعداد نمایش: ۷۵
مشاهده اخبار گروه خبری 'مراکز تابعه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات