پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Thursday, April 25, 2024
جستجوی پیشرفته
مراکز تابعه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

انعکاس گزارش خبر فعالیت های پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز گلستان در خبرنامه بین المللی سیمیت در آوریل 2016
گزارش مشروح خبر برگزاری کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی که در اسفندماه سال 1394 در شهرستان بوکان از شهرهای استان آذربایجان غربی برگزار شد، در خبرنامه شماره 1968 سیمیت (CIMMYT) منتشر شد. این خبرنامه روز سه شنبه 26 آوریل 2016 برابر با 7 اردیبهشت 1395، در سرتاسر جهان منتشر گردید.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، گزارش مشروح خبر برگزاری کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی که در اسفندماه سال 1394 در شهرستان بوکان از شهرهای استان آذربایجان غربی برگزار شد، در خبرنامه شماره 1968 سیمیت (CIMMYT)  منتشر شد. این خبرنامه روز سه شنبه 26 آوریل 2016 برابر با 7  اردیبهشت 1395، در سرتاسر جهان منتشر گردید.

خبرنامه مرکز تحقیقات بین المللی گندم و ذرت (CIMMYT) که هر دو هفته یک بار به زبان های  انگلیسی و اسپانیولی منتشر می شود، منعکس کننده آخرین فعالیت ­ها و دستاوردهای نوین پژوهشگران، اساتید، کارشناسان و کشاورزان کشورهای مختلف دنیا در زمینه های بهبود و توسعه کشت و کار و تولید و افزایش بهره وری این دو غله اساسی یعنی گندم و ذرت می باشد. متن کامل و مصور این خبر که در پایگاه اینترنتی سیمیت درج شده از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:

http://www.cimmyt.org/iran-tackles-environmental-challenges-with-new-approach-to-cropping-systems/                      

عنوان این گزارش عبارتست از: ایران در مقابله با چالش های زیست محیطی رویکرد جدید سامانه های کشت را برگزیده است. در ادامه گزارش مختصری از وضعیت جمعیتی، اقلیمی و کشاورزی ایران و همچنین چالش رودر روی این بخش یعنی کمبود آب که بخش عمده آن با بازدهی پایین استفاده می شود روبرو است، آورده شده است. در این گزارش آمده که بخش کشاورزی از سال 2010 بین 7  تا 10 درصد تولید ناخالص ملی را به عهده داشته و 16 درصد نیروی کار کشور در این بخش مشغول هستند. تولید گندم در ایران 70  درصد تولید غلات را به عهده داشته و نقش حیاتی در تامین غذای جمعیت 80 میلیونی کشور را به عهده دارد. در همین راستا و در جهت خودکفایی در تولید گندم، دولت ایران با استفاده از ارقام جدید و گسترش مکانیزاسیون و همچنین آموزش کشاورزان برابر گزارش فائو در سال 2012 دوازدهمین تولیدکننده بزرگ گندم در دنیا شناخته شد.

در ادامه، گزارش مختصری از وضعیت کشاورزی در استان آذربایجان غربی و چالش خشک شدن 90 درصدی دریاچه ارومیه، که معروف ترین دریاچه ایران بوده و آب آن در بین سه حوضه استان های آذربایجان غربی و شرقی و کردستان محصور می باشد، درج شده است. علت خشک شدن این دریاچه احداث سدهای متعدد و کم شدن آوردهای آبی این دریاچه به علت توسعه کشت بی رویه و مصرف آب زیاد ذکر گردیده است. اکنون رویکرد جدیدی که برای مواجهه با چالش کم آبی پیشنهاد شده یعنی متوقف ساختن سدسازی و رویکرد کشاورزی حفاظتی مطرح شده است.

در ادامه این گزارش از قول دکتر محمد اسماعیل اسدی، که به عنوان پژوهشگر ارشد بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی استان گلستان و همچنین مدرس رسمی دوره های کشاورزی حفاظتی وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده، نقل شده که: رویکردکشاورزی حفاظتی به خاطر حفظ بقایای گیاهی ضمن اینکه میزان مصرف آب کشاورزی را کاهش می دهد، هزینه های کشاورز را نیز کاهش داده، کیفیت خاک را ارتقا و میزان فرسایش خاک را کاهش می دهد. این اظهارات در کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی در شهر بوکان و با حمایت شرکت سازه کشت کاوه بوکان که در زمینه تولید ماشین­ها و ادوات کشاورزی حفاظتی در کشور پیشرو می باشد، بیان گردید. دکتر اسدی در این کارگاه همچنین اظهار داشت که کشاورزی حفاظتی فعالیت های بیولوژیکی خاک را افزوده و در دراز مدت موجب افزایش ماده آلی خاک می گردد. در نهایت همه این موارد موجب افزایش بهره وری کشاورزی خواهد شد.  

این کارگاه آموزشی تحت عنوان کشاورزی حفاظتی در تاریخ 9 اسفند سال 1394 در محل شرکت سازه کشت کاوه بوکان و با حضور بیش از 70 نفر از پژوهشگران، کارشناسان، سازندگان ادوات و ماشین های کشاورزی و کشاورزان سه استان آذربایجان غربی و شرقی و کردستان برگزار گردید.



۱۳۹۵/۰۲/۱۱
تعداد نمایش: ۲۵
مشاهده اخبار گروه خبری 'مراکز تابعه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات