جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, March 29, 2024
جستجوی پیشرفته
مراکز تابعه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

افت کيفي (شکستگي دانه و مواد زايد) و عدم رعايت اصول زراعي از عوامل مهم در توليد گندم ديم در منطقه کالپوش مي‌ باشند.
مهندس اميدمهر عضو هيات علمي بخش تحقيقات فني و مهندسي مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي سمنان (شاهرود) به منظور بررسي افت کيفي گندم در مرحله برداشت، از محل تحويل گندم کشاورزان در منطقه کالپوش بازدید نمود.

سالانه حدود 7 هزار هکتار از مزارع منطقه کالپوش از توابع شهرسنان ميامي به کشت گندم ديم اختصاص مي ‌يابد.  مهندس اميدمهر عضو هيات علمي بخش تحقيقات فني و مهندسي مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي سمنان (شاهرود) به منظور بررسي افت کيفي گندم در مرحله برداشت، از محل تحويل گندم کشاورزان در منطقه کالپوش بازديد و نمونه ‌هايي از گندم برای بررسي افت کمباين ‌هاي در حال کار در منطقه تهيه نمود.

وی افت کيفي دانه و عدم رعايت زمان مناسب برداشت (با توجه به رطوبت دانه) را از مهم‌ ترين مشکلات منطقه در مرحله برداشت ذکر کرد. چنانکه در اوايل روز به دليل بالابودن رطوبت در منطقه بيشتر افت گندم به صورت افت خوشه مي‌ باشد و ساعات مياني روز و بعد از ظهر به دليل دور زياد کوبنده و برگشت زياد دانه به بالابر کزل شکستگي دانه بيش از حد مجاز مي ‌باشد. همچنين به دليل وجود علف‌ هاي هرز در مزارع، ميزان بذر علف هرز همراه دانه در مخزن زياد مي‌ باشد. مهندس امیدمهر ادامه داد: با توجه به نمونه‌ هاي تهيه شده از مخزن کمباين، ميزان شکستگي دانه در کمباين ‌هاي بومي بيشتر از کمباين‌ هاي مهاجر است و نياز به آموزش بيشتر کمباين‌ داران بومي مي ‌باشد. وی سه عامل؛ فاصله کم بين کوبنده و ضدکوبنده، دور زياد کوبنده و وجود دانه زياد در بالابر کزل را از مهم‌ ترين عوامل شکستگي دانه مطرح کرد و گفت که دو عامل دور زياد کوبنده و برگشت زياد دانه از بالابر کزل از معضلات برداشت کمبايني گندم در منطقه می باشد.

عضو هيات علمي مرکز تحقيقات سمنان (شاهرود) به کارگيري بذر نامرغوب (ناسازگار با شرايط منطقه، مخلوط با جو، مخلوط با بذر علف ‌ها هرز)، عدم رعايت زمان مناسب کاشت و به تبع آن مصرف زياد بذر در هکتار (250 تا 400 کيلوگرم در هکتار)، عدم مديريت صحيح کنترل علف ‌هاي هرز (مخصوصا چاودار) را از مهم‌ ترين عوامل زراعي کاهش عملکرد کمي و کيفي گندم در منطقه عنوان کرد. همچنين کشاورزان از ايجاد صف ‌هاي طولاني و اتلاف وقت در زمان تحويل گندم گله داشتند و خواستار کار شبانه روزي مسئولين تحويل گندم به منظور کاهش اتلاف وقت شدند.



۱۳۹۵/۰۵/۰۴
تعداد نمایش: ۷۷
مشاهده اخبار گروه خبری 'مراکز تابعه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات