جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, March 29, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش آبیاری
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

مشارکت فعال محقق بخش تحقیقات فنی و مهندسی در همکاری با شورای بین المللی زیتون جهان (IOC)
براساس هماهنگي بعمل آمده از سوي معاونت باغباني وزارت جهاد کشاورزي،آقای ژان لوییس باقژول (Jean Louis Barjol)مدیر اجرایی شورای بین المللی زیتون (IOC) در روز پنجشنبه 2 بهمن ماه سال جاری پیرامون توسعه کشت باغهای زیتون با آقای دکتر صادقلو استاندار گلستان دیدار نمود.

براساس هماهنگي بعمل آمده از سوي معاونت باغباني وزارت جهاد کشاورزي،آقای ژان لوییس باقژول (Jean  Louis Barjol)مدیر اجرایی شورای بین المللی زیتون (IOC) در روز پنجشنبه 2 بهمن ماه سال جاری پیرامون توسعه کشت باغهای زیتون با آقای دکتر صادقلو استاندار گلستان دیدار نمود. در این دیدار که با حضور آقایان مهندس جهانگیر عرب مشاور وزیر و معاون معاونت باغباني وزارت جهاد کشاورزی، دکترمهاجر ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، مهندس جعفری معاون تولیدات گیاهی، مهندس صادقی معاونت باغبانی سازمان جهاد استان، دکتر جلالی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و مشاور استاندار صورت گرفت آقای دکترمحمد اسماعیل اسدی محقق آبیاری و زهکشی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز گلستان نیز به عنوان مترجم و محقق توسعه فن آوریهای نوین در مدیریت باغهای زیتون حضوری فعال داشت.

در این دیدار مدیر اجرایی شورای بین المللی زیتون که مقر آن در شهر مادرید پایتخت کشور اسپانیا بزرگترین تولید کننده زیتون و روغن زیتون در جهان است، اظهار داشت این شورا یک شورای بین المللی است که در سال 1959 با همکاری و کمک سازمان ملل متحد تاسیس شده است. این شورا تنها سازمان بین دولتها در جهان است که تولیدکنندگان زیتون کنسروی و روغن زیتون را گرد هم آورده است. این شورا تا سال 2006 شورای بین المللی روغن زیتون (IOOC) نامیده می شد که از آن سال به نام شورای بین المللی زیتون (IOC) تغییر یافت. این شورا نقش بسیار قاطعی در توسعه پایدار کشت و توسعه زیتون در جهان داشته و همچنین یک محل اجتماع جهانی برای بحث و مذاکره در باره سیاستها ومسائل زیتون و چالشهای حال وآینده آن می باشد. این شورا در سال 2014 تفاهم نامه ای بر سه محور اصلی آبیاری، کنترل مگس زیتون و ترویج فرهنگ مصرف زیتون با ایران امضا کرده است.
ایشان همچنین ادامه داد که این شورا به هیچ وجه سیاسی نبوده و چهار ماموریت اصلی اقتصادی، کیفیت، یاری رسانی فنی و ارتقای زیتون را بر عهده دارد و کشور ایران نیز از سال 2004 به عضویت آن درآمده و هم اکنون دارای 17 عضو می باشد که یکی از اعضای آن اتحادیه اروپا شامل 9 کشور می باشند. کشورهای عضوکه اکثرا در حاشیه دریای مدیترانه هستند، هم اکنون 98 درصد روغن زیتون جهان را تولید می کنند.

آقای باقژول گفت که اکنون در دنیا سطح زیر کشت زیتون 11 میلیون هکتار است که فقط 114 هزار هکتار آن در کشور ایران است. ایشان ادامه داد که زیتون و روغن آن فواید بسیاری دارد و کلسترول های بد بدن را بشدت کاهش می دهد و باید بدانیم که با توجه به اینکه فقط سه درصد مصرف روغن های خوراکی در جهان را روغن زیتون تشکیل می دهد، بنابراین امکان توسعه برای توسعه کشت و ترویج زیتون و روغن آن برای طبخ غذا بسیارزیاد است. باقژول از آمادگی این شورا برای انتقال تجربیات به ایران خبر داد و گفت در استان گلستان زمینه، استعداد و انگیزه خوبی در این بخش وجود دارد و ما آماده انتقال تجربیات خود هستیم.
استاندار گلستان نیز در این دیدار اظهار داشت که زیتون
میوه ای است که درآموزه های قرآنی ما مورد توجه و احترام فراوانی است. ایشان همچنین فرمودند شرایط مکانی وآب و هوایی استان گلستان به گونه ایست که شرایط مطلوبی برای کشت زیتون دارد. در این مسیر به پشتیبانی های بین المللی نیاز بوده و در این راستا استان گلستان آمادگی این را دارد که پایلوت تولید، توسعه و ترویج زیتون برای کشور و منطقه باشد.
 وی با یادآوری این که استان قریب به 9 هزار هکتار سطح زیرکشت زیتون دارد، تصریح کرد افق توسعه سطح زیر کشت زیتون در گلستان 150 هکتار است و استفاده از ارقام اقتصادی، زودبازده و پربار این محصول، آینده خوبی را برای گلستان رقم می زند. طرح توسعه باغات زیتون در ایران از سال 1373 آغاز شد، در آن تاریخ ایران رتبه 34 سطح زیر کشت زیتون را در دنیا داشت که این رتبه هم اینک با 114هزار هکتار به رتبه 11 رسیده است. مصرف سالیانه روغن زیتون در ایران 170 گرم به ازای هر نفر اعلام شده که این رقم در دنیا 450 گرم است و افق کشور نیز رساندن سرانه مصرف به یک کیلوگرم می باشد.
آقای دکتر اسدی اظهار داشت درخت زیتون، درختی است که به اندازه نصف درختان دیگر مصرف آب دارد و با توجه به وجود آب و هوای مناسب و اراضی شیب دار می تواند گونه مثمری برای آینده باغداری استان گلستان مخصوصا در اراضی شیب دار باشد.
در پايان اين دیدار آقای باقژول در مصاحبهاي تلویزیونی ضمن مثبت ارزيابي کردن بازديدهاي خود، امکانات و توانمنديهاي علمي و اجرايي استان را مورد تاييد قرار دادند و از طرف شورای اجرايي بينالمللي زيتون (IOC) قول همکاری در خصوص برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی برای ارتقاء زیتون کاری استان گلستان مخصوصا در اراضی شیبدار این استان را اعلام نمود.
 
 


۱۳۹۳/۱۱/۰۵
تعداد نمایش: ۱۵۴
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش آبیاری'

آمار مشاهده صفحات