پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Thursday, April 25, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش صنایع غذایی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

امکان استفاده از شيرين‌کننده‌ طبيعي اِستِويا به عنوان جايگزين شکر در فرمولاسيون بيسکوئيت و نان قندي
مهندس مسعود یقبانی عضو هیأت علمی بخش تحقيقات فني و مهندسي مرکز تحقيقات کشاورزی و منابع طبيعی خراسان رضوي تحقیقی با هدف توليد محصولات آردي با استفاده از شیرین کننده طبيعي و گیاهی اِستِويا انجام داد تا افرادي که به دنبال محصولات کم شکر یا فاقد آن هستند، قادر به استفاده از این محصولات باشند.

محصولات آردي يا نانوايي از جمله محصولاتي هستند که مصرف کنندگان بسياري داشته و تنوع زياد آنها سبب شده تا در بين مردم جايگاه ويژه اي داشته باشند. در اکثر اين فراورده ها شکر به عنوان جزئي از فرمولاسيون حضور دارد ليکن امروزه مصرف شکر به عنوان يک عامل محدودکننده در برخي افراد از جمله ديابتي ها، محسوب شده و توليد محصولات فاقد شکر يا کم شکر به عنوان بخشي از نياز مصرف کننده مورد توجه توليدکنندگان مواد غذايي قرار گرفته است. لذا استفاده از جايگزين هاي شکر که از يک طرف توليد محصولي با شيريني مشابه را امکان پذير سازد و از طرف محدوديتي از نظر مصرف براي اين دسته از افراد نداشته باشد، مورد نياز است.

استويا گياهي است که برگ هاي آن حاوي ترکيبات شيرين مي باشد به طوري که برگ هاي خام اين گياه و پودر گياهي سبز رنگ آن 10 تا 15 برابر شيرين تر از شکر است در حالي که شيريني مواد استخراجي تصفيه شده حاصل از استويا که به نام استويوزيد معروف است، 200 تا 300 برابر شيرين تر از شکر مي باشد و استفاده از آن به عنوان جايگزين شکر مجاز شناخته شده است. در پژوهش انجام شده در اين زمينه امکان جایگزینی شکر با شیرین کننده استويوزيد در دو فرآورده آردی يعني بیسکویت و نان قندی در سه سطح جايگزيني مورد بررسی قرار گرفت. نتايج اين پژوهش حاکي از آن بود که با جايگزيني بخشي از شکر با اين شيرين کننده مي توان به محصولي با خصوصيات مناسب و کيفيتي مورد پسند از نظر مصرف کنندگان دست يافت در عين حال ميزان شکر و کالري اين محصولات کاهش يافته است.
 
 
 
 


۱۳۹۵/۱۰/۲۷
تعداد نمایش: ۶۱
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش صنایع غذایی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات