پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Thursday, April 25, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش آبیاری
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

بررسي فنی و اقتصادی وضعيت کانال های آبیاری با پوشش ‌های رایج در شهرستان ‌های بهار و کبودرآهنگ (استان همدان)
مهندس علي اصغر فرهادي، کارشناس مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي استان همدان، طي پژوهشي با عنوان «مقایسه فنی- اقتصادی کانال‌های آبیاری با پوشش‌های مختلف رایج در شهرستان‌ های بهار و کبودرآهنگ» و با همراهي همکاران بخش فني و مهندسي کشاورزي آن مرکز، به بررسي موارد لازم در قالب اين پروژه تحقيقاتي پرداختند.

پوشش‌ دار کردن کانال ‌هاي آبياري يکي از مؤثرترين روش ‌ها برای کاهش تلفات آب در طول مسير انتقال و توزیع آب مي ‌باشد. در استان همدان علاوه بر پوشش رایج بتني، از مصالح سنگي- ملاتي با استفاده از منابع محلی نیز برای پوشش کانال‌ های آبیاری استفاده می ‌شود. با توجه به هزینه 1/5 تا 3 برابری اجراي پوشش سنگي‌- ملاتي نسبت به پوشش بتني و طول کانال ‌های بدون پوشش استان همدان، ضروری است که مبناي انتخاب نوع پوشش در قالب شاخص‌ هاي فني- اقتصادي به‌ صورت کاملاً علمي و کارشناسي بررسي شده و در صورت تأييد به ‌عنوان دستورالعمل تدوين شود. در این تحقیق اطلاعات موجود کانال‌ هاي آبياري شهرستان‌ های بهار و کبودرآهنگ با انواع پوشش رايج جمع ‌آوری شده و 28 مورد آن به‌ طور کامل مورد بازدید میدانی قرار گرفت. اطلاعات مختلف مورد نیاز از جمله اطلاعات هواشناسی، قیمت و میزان تولید محصولات کشاورزی و هزینه ‌های اجرای پوشش کانال تا حد امکان جمع ‌آوری و در قالب شاخص‌ هاي کمي نه‌ گانه معرفي شده از طرف مؤسسه بين‌ المللي مديريت منابع آب مورد تحلیل قرار گرفت.
نتايج نشان داد که در زمان اجراي تحقيق، مقادیر شاخص ارزش محصول در سطح خالص در کانال ‌های آبیاری شهرستان ‌های کبودرآهنگ و بهار به ‌ترتیب بین 456/2 تا 5665/7 و 117/5 تا 4683/1 هکتار/دلار قرار داشت. مقادیر شاخص بازگشت ناخالص سرمایه در کانال‌ های آبیاری شهرستان ‌های فوق نيز به ‌ترتیب بین 1/7 تا  421/2 و 0/6 تا 408/6 در تغییر بود. لازم به ذکر است که شاخص ‌های ارزیابی کمی ارائه شده از سوی IWMI، این امکان را فراهم می ‌آورند که عوامل مختلف تأثیرگذار بر روند عملکرد یک سیستم مانند گیاه، زمین، شرایط محیطی و عوامل مدیریتی به شکل عدد و رقم درآمده و در ارزیابی ‌ها مورد استفاده قرار گیرند. از این رو سياستگذاران، مهندسین، مدیران و محققان و یا سازمان‌ های تصمیم گیرنده دولتی و غیر دولتی می ‌توانند به درک واقعی ‌تری از وضعیت عملکرد شبکه ‌های موجود یا طراحی شده دست پیدا کنند، زیرا برخلاف راندمان ‌های آبیاری که تنها امکان مقایسه تأثیر منابع آب در عملکرد محصولات را فراهم می ‌آورند، این شاخص ‌ها تأثیر عوامل مختلف که شامل منابع آبی نیز می ‌گردد را در خود دارند.
 
 
 
 
 


۱۳۹۵/۱۰/۲۷
تعداد نمایش: ۶۲
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش آبیاری'

آمار مشاهده صفحات