چهار شنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Wednesday, April 24, 2024
جستجوی پیشرفته
ماشینهای کشاورزی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

ارایه تکنیک های خشک کردن زردآلو رقم عسگر آبادی در خشک کن های خورشیدی
دکتر حسین محمدی مزرعه، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان شرقی به بررسی تکنیک های خشک کردن زردآلو رقم عسگر آبادی در خشک کن های خورشیدی پرداخت.

استفاده از خشک­ کن­ های خورشیدی طبیعی و فعال (با جریان هوای اجباری) باعث افزایش کیفیت رنگ زردآلوی رقم عسگر آبادی در دو محصول برگه و قیسی شده و مرحله شستشوی بعد از خشک شدن محصول را به علت عدم آلودگی محصول در طول فرآیند خشک شدن، حذف می­کند. با استفاده از این نوع خشک کن ها هزینه تولید برگه زرد آلو و قیسی کم و به علت بهبود کیفیت رنگ محصول باعث افزایش میزان ارزش افزوده محصول می­ شود.

بهبود روش ­های خشک­ کردن برای افزاش سطح بهداشت تغذیه امری حیاتی است. مخصوصا که بیشتر محصولات غذایی خشکباری مناطق مختلف جهان به روش سنتی و در محل­ های روباز انجام می­ گیرد. استفاده از خشک­ کن­ های خورشیدی با مشکل هزینه و کمی راندمان جذب انرژی خورشیدی و ظرفیت پایین مواجه بوده و این امر باعث شده این نوع خشک ­کن ­ها گسترش چندانی در جامعه نداشته باشد. برای افزاش راندمان عملکردی خشک ­کن­ های خورشیدی باید تلاش­ های زیادی انجام گیرد تا بتواند جایگزین مناسب برای روش سنتی باشد. لذا استفاده از تکنیک ­های مختلف برای افزایش راندمان عملکردی خشک­ کن مورد نیاز است. یکی از راه های افزایش راندمان عملکرد خشک­ کن خورشیدی استفاده از فن برای ایجاد جریان هوای در داخل خشک کن می­ باشد. بر این اساس سه روش خشک کردن زردآلوی رقم عسگر آبادی که از ارقام خشکباری زردآلوی می باشد، مورد ارزیابی قرار گرفت. در این طرح دو روش آماده سازی بر روی برگه و قیسی مورد مطالعه قرار گرفت.

زردآلو جزء میوه­ هایی است که بیشترین مقدار آن در خشکباری ­ها خشک می ­شود و سهم زیادی در صادرات دارد. بنابرین افزایش کیفیت خشکباری این محصول باعث رونق صادرات و ارزش افزوده بیشتر برای این محصول خواهد شد.

استفاده از انواع خشک ­کن های خورشیدی باعث بهبود کیفیت رنگ محصول شده و هزینه های پس از خشک شدن محصول را با حذف مرحله شستشوی کاهش می ­دهد. با استفاده از این نوع خشک ­کن ­ها میزان ارزش افزوده محصولات خشکباری زیاد می­ شود.

 


۱۳۹۵/۱۰/۲۹
تعداد نمایش: ۱۰۵
مشاهده اخبار گروه خبری 'ماشینهای کشاورزی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات