سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳  -  Tuesday, April 16, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش آبیاری
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

کتاب "مدیریت زهاب: زهکشی کنترل شده" به چاپ رسید.
کتاب "مدیریت زهاب: زهکشی کنترل شده" تألیف همکاران مؤسسه، آقایان مهندس مجتبی اکرم و فؤاد تاجیک توسط کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران منتشر شد.

هدف از ارائه این کتاب، آشنا کردن سیاست گذاران، مهندسان مشاور، کارشناسان آبیاری و زهکشی، پژوهشگران، مروّجان و دوست داران محیط زیست با روش مدیریتی نو و مبتکرانه­ ای با نام "زهکشی کنترل شده" است که افق روشنی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و زیان کمتر به محیط زیست را نوید می ­دهد.

هم اینک نزدیک 280 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور به سامانه های زهکشی زیر زمینی مجهزند و در سال های پیش رو، نزدیک 350 هزار هکتار دیگر در استان های خوزستان و ایلام به این مقدار افزوده خواهد شد. این فرصت برای توسعه پایدار، ممکن است با چالش هایی در کشور و به ویژه در خوزستان همراه گردد. از مهم ترین این چالش ها، حجم بسیار بالای زهاب، کیفیت به شدت آلاینده آنها و یافتن محلی مناسب برای دفع آن است. مدیریت جامع زهاب، راهی برای رویارویی با این چالش هاست و شامل روش ها و برنامه هایی است که با نگرشی سیستمی و سازگار با محیط زیست، امکان کاربرد پایدار این سامانه ها و بهبود بخشیدن به کمیت و کیفیت زهاب را فراهم می کند. زهکشی کنترل شده به عنوان راه حلی نوآورانه، یکی از روش های بهینه مدیریت زهاب است که می تواند با کاهش حجم زهاب و بهتر کردن کیفیت آن، از آسیب رساندن به محیط زیست پیشگیری کند و از مصرف بیهوده منابع ارزشمند آب بکاهد. این روش، که در برخی از شبکه های قدیمی و در بیشتر شبکه های جدید قابل بهره برداری است، گامی در جهت مدیریت پایدار منابع آب و پیشگیری از چالش های پیش رو در مدیریت زهاب به شمار می آید. نویسندگان امیدوارند که با نشر این کتاب، گامی به سوی شناساندن، آموزش و ترویج اجرای این روش زهکشی فراپیش نهاده شود.



۱۳۹۵/۱۲/۲۴
تعداد نمایش: ۱۰۲
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش آبیاری'

آمار مشاهده صفحات