شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Saturday, April 20, 2024
جستجوی پیشرفته
مراکز تابعه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

حضور پژوهشگر مرکز گلستان در همایش بین المللی زهکشی در اهواز
سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی که در 14 لغایت 17 اسفند در محل گیت بوستان سازمان آب و برق خوزستان واقع در شهر اهواز مرکز استان خوزستان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی مرکز گلستان آقای دکتر محمد اسماعیل اسدی عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی این مرکز که داور چندین مقاله ارایه شده در این سمینار نیز بود در سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی شرکت نمود. وی پیرامون مشاهدات خود از این کنفرانس بین المللی اظهار داشت: محققان 21 کشور جهان در سیزدهمین همایش بین المللی آبیاری و زهکشی در اهواز حضورداشتند. 160 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسیده بود که  از این میان 63 مقاله پذیرفته شده بود. از 63 مقاله دریافتی، 36 مقاله از شرکت کنندگان خارجی و 27 مقاله از محققان داخلی بود و  از این تعداد 36 مقاله به صورت شفاهی ( ٢٢مقاله خارجی و ١٤ مقاله داخلی) و 27 مقاله به صورت پوستر ارائه گردید. وی اظهار کرد: محققانی از 21 کشور جهان شامل آمریکا، استرالیا، انگلستان،  ازبکستان، آفریقای جنوبی، آلمان، اندونزی، اوکراین، بنگلادش، پاکستان، تایلند، ترکیه، چین، روسیه، زیمباوه، سودان، فنلاند، کره جنوبی، کنیا، لیتوانی، مصر، نروژ و هند در این همایش شرکت نمودند. آقای دکتر اسدی این همایش را شامل  6 محور اصلی دانست و گفت: اقدامات لازم برای کاهش حجم زهکشی زه آبها، اقدام برای بهبود کیفیت زهاب ها، معیارهای طراحی دوستدار محیط زیست و به کارگیری روش های جایگزین زهکشی در ابتدا به عنوان محورهای اصلی معرفی شده بودند که در گام های بعدی بر اساس مقاله های دریافتی 2 محور شامل مدیریت آبیاری و زهکشی و موضوعات خاص در زهکشی نیز به محورها اضافه شد. وی اضافه کرد: در حاشیه این همایش 2 میزگرد با عناوین روش های جایگزین زهشکی و استفاده مجدد از پساب نیز برگزارگردیدکه مطالب بسیار مفیدی در آنها مطرح گردید. کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی (ICID) در طول دوران فعالیت خود، برگزاری همایش های فنی و تخصصی با موضوعات مختلف مرتبط با آبیاری و زهکشی را همواره مورد توجه قرار داده است. از جمله این رویدادهای تخصصی، برگزاری همایش بین‌المللی زهکشی (IDW) است که از سال 1978 تاکنون هر چند سال یکبار در یکی از کشورهای عضو برگزار شده است. آخرین همایش بین‌المللی زهکشی که دوازدهمین آن بود؛ در تیر ماه 1393 (ژوئن 2014) در شهر سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد.    
آقای دکتر اسدی که عضو اصلی کمیته ملی آبیاری و زهکشی کشور نیز می باشد افزود: خوزستان در ایران بیشترین سطح زهکشی را دارد به طوری که بیش از نیمی از حدود 250هزار هکتار از اراضی مجهز به زهکشی زیر زمینی کشور در خوزستان قرار دارد و پیش بینی می‌شود که در سالهای آینده در حدود 300 هزار هکتار دیگر از اراضی مجهز به زهکشی زیرزمینی شده و سطح زهکشی در کشور به حدود 500 هزار هکتار برسد که حدود 400 هزار هکتار آن( حدود 80 درصد) در خوزستان قرار خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه خوزستان به عنوان مهد زهکشی کشور لقب گرفته است، گفت: بدون زهکشی امکان بهره‌برداری زراعی از بسیاری از زمین‌ها وجود ندارد. همچنین در کنار این همایش نمایشگاه بین المللی برای حضور بخش صنعتی در زمینه زهکشی و آبیاری برپاگردید.

 
 
 


۱۳۹۵/۱۲/۲۵
تعداد نمایش: ۹۸
مشاهده اخبار گروه خبری 'مراکز تابعه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات