چهار شنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Wednesday, April 24, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش آبیاری
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

تعيين و دسته بندي مسائل عمده در بندهاي انحرافي استان همدان
دکتر رضا بهراملو، عضو هيأت علمي بخش تحقيقات فني و مهندسي مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي استان همدان، به بررسي و دسته بندي مسائل عمده در بندهاي انحرافي استان همدان اقدام نمود.

طرح تحقیقاتی با عنوان تعيين و دسته­بندي مسائل عمده در بندهاي انحرافي استان همدان به مدت سه سال و به منظور بررسی عملکرد بندهاي انحرافي استان همدان، مسائل و مشکلات فنی و بهره ­برداری در 8 مورد از بندهای انحرافی منطقه انجام گرفت و مشکلات اساسي و دوام در آنها تعيين شد.

برای این منظور اقدام به اندازه­ گیری و مستند­سازی در خصوص مشخصات فنی و هندسی سازه، نوع حوضچه آرامش، نوع گابیون ­بندی و عمق آبشوئی انتهای حوضچه گردید. در نهايت مسائل مشکلات موجود به 3 عامل طراحي، اجرا و بهره­ برداري و نگهداري رده ­بندي شد. همچنين وضعيت دوام در آنها به 3 دسته خوب، متوسط و ضعيف تقسيم شد.

بر اساس نتايج، 25، 50 و 25 درصد از کل بندهاي انحرافي مورد ارزيابي به ترتيب داراي وضعيت دوام خوب، متوسط و ضعيف مي ­باشند. همچنين 70 درصد مشکلات در اثر ضعف طراحي، 20 درصد در اثر عوامل تعمير و نگهداري نامناسب و 10 درصد در اثر عوامل اجرايي اتفاق افتاده است. مشکل رايج و مشترک در اکثر بندهاي انحرافي مورد ارزيابي شامل: عدم اجراي حوضچه ترسيب، تجمع رسوب در کانال­ها، گابيون­ بندي نامناسب تعیین شد.

 
  
  
 


۱۳۹۶/۰۱/۲۶
تعداد نمایش: ۱۲۰
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش آبیاری'

آمار مشاهده صفحات