پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Thursday, April 25, 2024
جستجوی پیشرفته
مراکز تابعه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

بيشترين افت کمبايني در شهرستان شاهرود مربوط به دماغه کمباين (هد کمباين) مي‌ باشد.
کارگاه آموزشي کاهش افت کمبايني غلات در تاريخ 25 ارديبهشت 1396 با هماهنگي مديريت جهادکشاورزي شهرستان شاهرود، به منظور افزايش اطلاعات کارشناسان ناظر برداشت غلات در محل مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي سمنان (شاهرود) برگزار شد.

در این کارگاه مهندس اميدمهر عضو هيات علمي بخش تحقيقات فني و مهندسي مرکز شاهرود، ضمن تشريح قسمت ‌هاي مختلف کمباين و نقش عملکرد هر کدام از اجزاي کمباين در ميزان افت کمبايني گندم بيان کرد که بيشترين افت گندم در شهرستان شاهرود مربوط به هد کمباين (افت کمي)  و الواتور برگشت دانه (افت کيفي شامل شکستگي و پودر شدن دانه) مي ‌باشد. وی افزود واحد کوبنده، قلب هر کمباين محسوب مي ‌شود و حدود 90-60 درصد جداسازي دانه در اين قسمت انجام مي‌ شود و عملکرد واحد کوبنده بر تمام عمليات بعد از کوبيدن (جداسازي و تميزکردن) موثر است. چنانچه تنظيمات مربوط به واحد کوبنده (دور کوبنده و فاصله بين کوبنده و ضدکوبنده) به طور صحيح انجام نشود، افت کمي و يا کيفي محصول خيلي بيشتر از حد استاندارد و قابل قبول خواهد بود.

مهندس امیدمهر ادامه داد: سرعت پيشروي کمباين نيز بايستي متناسب با ميزان تراکم محصول در مزرعه باشد، در سرعت زياد به دليل بيش‌ باري زياد در واحدهاي کوبنده و تميزکننده و جداسازي، ريزش گندم بيشتر مي ‌شود. رعايت ساير عوامل (کاهش نهرهاي آبياري (حتي‌المقدار) و تسطيح آنها قبل از برداشت، نظارت بر برداشت (بالابردن آگاهي کشاورزان و ناظران)، حضور موثر کشاورز در سر مزرعه هنگام برداشت و جديت و بالابردن دانش فني ناظران گندم جهت انجام وظيفه نظارت ) از عوامل موثر در کاهش افت گندم در مرحله برداشت مي ‌باشند. 

 


۱۳۹۶/۰۲/۳۰
تعداد نمایش: ۹۵
مشاهده اخبار گروه خبری 'مراکز تابعه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات