سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Tuesday, April 23, 2024
جستجوی پیشرفته
مراکز تابعه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

ساخت دستگاه تيپ‌ پهن‌کن قابل تنظيم براي انواع لوله‌هاي تيپ و کاشت محصولات رديفي در مرکز مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي سمنان (شاهرود)
تا کنون سه دستگاه تيپ‌ پهن‌ کن قابل ‌تنظيم (فاصله‌ رديف ‌هاي کاشت و عمق قرارگيري نوار تيپ) برای کاشت محصولات رديفي (آفتابگردان، چغندرقند و ...) توسط محقق بخش فني و مهندسي شاهرود (مهندس اميدمهر) طراحي و ساخته شده است.

با توجه به قرار گرفتن کشور ايران در منطقه جغرافيايي خشک و بروز خشک‌سالي‌هاي اخير، صرفه ‌جويي در مصرف آب و استفاده بهينه از آن از اهداف مهم جامعه کشاورزي کشور است.  در همين راستا کليه محصولات زراعي (ذرت علوفه‌اي، گندم، سيب زميني، گوجه فرنگي، آفتابگردان، کلزا، کدو و ....) در مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي سمنان (شاهرود) توسط لوله‌هاي نواري تيپ آبياري مي‌شود. به طوري که آبياري نواري موجب کاهش بيش از 50 درصدي مصرف آب و افزايش 100 درصدي عملکرد ذرت علوفه‌اي در اراضي مرکز تحقيقات شده است.

مهندس نادعلي عضو هيات علمي بخش تحقيقات زراعي و باغي مرکز شاهرود اعلام کرد: چون پهن کردن لوله‌هاي تيپ با دست زمان ‌بر بود و از نظر اقتصادي با عث افزايش هزينه‌ هاي توليد مي‌ شود، لذا دستگاه تيپ‌ پهن‌ کن موجب بالابردن سرعت عمليات کاشت  و صرفه ‌جويي در هزينه کارگري مي‌ شود. در همين راستا دستگاه تيپ‌ پهن‌ کن قابل ‌تنظيم (فاصله‌ رديف ‌هاي کاشت و عمق قرارگيري نوار تيپ) جهت کاشت محصولات رديفي (آفتابگردان، چغندرقند و ...) توسط محقق بخش فني و مهندسي شاهرود (مهندس اميدمهر) طراحي و ساخته شد و بر روي رديف‌کار نصب شد. مهندس اميدمهر عنوان کرد: تاکنون سه دستگاه تيپ پهن‌ کن در اين بخش ساخته شده و بر روي سه دستگاه ماشين کاشت (رديف ‌کار پنوماتيک، خطي‌کار غلات و ريزدانه‌ کار) نصب شده است و اين دستگاه در مزارع ازدياي مرکز و توسط کشاورزان پيشرو شاهرود مورد استفاده و استقبال قرار گرفته است. با نصب تيپ‌ پهن کن روي ماشين کاشت، کار پهن کردن تيپ خيلي راحت انجام مي ‌شود و با توجه به اينکه فاصله لوله‌ هاي نواري (تيپ) از يکديگر با توجه به نوع محصول و بافت خاک هر منطقه متغير است، بنابراين امکان تغيير فواصل بين لوله‌ ها و عمق قراري لوله در اين دستگاه ‌ها در نظر گرفته شده است. همچنين دانش و تجربه کافي در خصوص تعيين فاصله‌ لوله ‌هاي نواري در خاک‌هاي با بافت‌ مختلف وجود دارد.

 


۱۳۹۶/۰۳/۲۴
تعداد نمایش: ۱۱۳
مشاهده اخبار گروه خبری 'مراکز تابعه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات