پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Thursday, April 25, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش آبیاری
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

انتشار"دستورالعمل نمونه‌برداری و آزمايش آب و فاضلاب" در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی
دستورالعمل نمونه برداری و آزمایش آب و فاضلاب که توسط آقاي دکتر بهمن یارقلی با همکاری سرکار خانم مهندس سونا آذرنشان تهیه و در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی منتشر شد

دستورالعمل نمونه برداری و آزمایش آب و فاضلاب که توسط آقاي دکتر بهمن یارقلی با همکاری سرکار خانم مهندس سونا آذرنشان تهیه و در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی منتشر شد  

با توجه به کمبود آب کشور و روند رو به رشد رقابت بين مصارف مختلف و همچنين تشديد آلودگي و نزول کيفي منابع آب، شناسائي کيفي اين منابع و تعيين محدوديتهاي مربوطه براي مصارف مختلف حائز اهميت بوده و بعنوان عنصري ضروري براي برنامه ريزي مناب و مصارف آب محسوب مي شود. در اين راستا با توجه به محدوديت کمي و همچنين روند رو به رشد آلودگي منابع آب، يکي از رويکردها و راهبردهاي مهم، استفاده از منابع آب غير متعارف ( پسابها و منابع آب شور و لب‌شور) مي باشد. با علم به مطالب مذکور و با توجه به اينکه کشاورزي مصرف کننده اصلي آب در سطح کشور محسوب مي شود شناخت کيفيت منابع آب مصرفي در کشاورزي (منابع آب متعارف و غير متعارف) ضروري بوده و اين اهميت در استفاده از روش هاي نوين آبياري اهميتي دو چندان پيدا مي کند.

در اين راستا " دستورالعمل نمونه‌برداری و آزمايش آب و فاضلاب" با هدف ارائه اصول و روشهاي عملي نمونه برداري از اين منابع ( آب و پساب )، حمل و نقل نمونه ها و همچنين روشهاي آناليز کيفي آنها در دو بخش با هدف شناسائي مشخصات کيفي منابع آب و پساب مصرفي در عرصه کشاورزي به منظور بکارگيري در بخش اجراء و پروژه هاي تحقيقاتي، تدوين گرديده است. در  تهيه هر يک از فصول اين دستورالعمل به شرح ذيل، از جديدترين و معتبرترين منابع علمي و کاربردي و تجارب تحقيقاتي و اجرايي انجام شده در سطح ملي و بين المللي استفاده گرديده است.

فصل اول: اين فصل شامل اصول نمونه‌برداری و اندازه‌ گیری کيفي منابع آب مي باشد. مطالب ارائه شده در اين فصل شامل عملیات میدانی و آمادگی و تدارکات لازم جهت انجام عمليات ميداني، روش و نوع نمونه‌برداری، ظروف نمونه‌برداری و آماده سازی ظروف نمونه‌برداری، روش‌های برداشت نمونه و ثبت مشاهدات میدانی، نگهداري و حمل و نقل نمونه ها واصول تضمین کیفیت در عمليات نمونه‌برداری است.

فصل دوم: شامل روش هاي آنالیز کیفی نمونه هاي گرفته شد از منابع آب و فاضلاب مي باشد. اين آزمايشها شامل مشخصات فيزيکي، شيميائي و ميکروبي مي باشند. 

این دستورالعمل با توجه به دارا بودن محتوای کاربردی می تواند مورد استفاده مهندسین مشاور، محققین و همچنین دانشجویان مقاطع تحصیلي مختلف در رشته های آب و فاضلاب، مهندسی محیط زیست، آبياري و زهکشي و همچنین گروههای تخصصی منابع آب قرار گيرد.




۱۳۹۳/۱۲/۰۴
تعداد نمایش: ۱۲۱
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش آبیاری'

آمار مشاهده صفحات