جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, April 19, 2024
جستجوی پیشرفته
عمومی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

مشارکت فعال محقق بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در ساخت برنامه تلویزیونی
پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در تهیه برنامه تلویزیونی سیمای مرکز گلستان پیرامون توسعه باغهای زیتون مشارکت فعال داشت.

پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در تهیه برنامه تلویزیونی سیمای مرکز گلستان پیرامون توسعه باغهای زیتون مشارکت فعال داشت.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در روز شنبه 9 اسفند 1393 برنامه تلویزیونی کشاورزی توسعه در باغهای زیتون استان گلستان تهیه شد. در این برنامه دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر آبیاری و زهکشی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز گلستان مشارکت فعالی داشت. این برنامه با حضور و مشارکت چند تن از باغداران عمده زیتون استان گلستان و معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تهیه گردید. برای ضبط این برنامه ابتدا تولید کنند گان عمده زیتون در استان به ذکر تجربیات خود از عملیات داشت باغهای زیتون خود پرداخته و آنگاه دکتر اسدی پیرامون اهمیت کشت زیتون در اراضی شیبدار استان توضیحات مبسوطی دادند.
 
ایشان افزودند که در حال حاضرحدود 350 ميليون هکتار از اراضي جهان در اثر اجراي عمليات خاک‌ورزي معمول و نادرست دچار فرسايش و تخريب گرديده است. ميزان کل فرسايش خاک در سال ودر جهان 26 ميليارد تن تخمين زده مي‌شود. سهم ايران از این میزان  در حدود 2 ميليارد تن برآورد ميگردد. بدنبال  مسئله فرسايش، کاهش ماده آلي خاک به چالشي ديگر براي کشاورزي تبديل شده است. ميزان ماده آلي در اکثر نواحي کشور زير يک درصدمی باشد اين امر مي‌تواند پيامدهاي منفي زيادي براي کشاورزي پایدار به بار می آورد. شخم با استفاده از گاوآهن برگردان‌دار آنهم در اراضی شیبدار و در
 
جهت شیب نقش زیادی در تخریب خاکهای زراعی دارد. با تخریب خاک های زراعی، خاک متراکم تر شده و در اثر کاهش مواد آلی خاک، روان آب و فرسایش افزایش می یابد.
دکتر اسدی در ادامه افزودند یکی از بهترین گزینه های جلوگیری از فرسایش شدید در اینگونه اراضی، تبدیل اراضی شیبدار فعلی که در آنها کشت گندم با حداقل بهره وری و حداقل سودآوری صورت می گیرد به کشت درختان مثمر با بهره وری بالا می باشد که از جمله این درختان کشت زیتون می باشد که حداقل مصرف آب را داشته و بالاترین میزان بهره وری مصرف آب را در بین درختان مثمر دارد. کشت درختان زیتون در اراضی شیبدار با کاربرد روشهای نوین  استحصال آب و حفاظت خاک تامين کننده اهداف زير می باشد: کاهش تبخیرسطحی و حفظ و ذخیره رطوبتی، کاهش فرسایش بادی و آبی خاک که از منابع پایه به حساب می آید،افزايش بهره وري از آب به ویژه آب بارندگی، افزایش ماده آلي  خاک، افزايش سود خالص باغداران و در نهایت تولید پایدار و اقتصادی محصولات.
لازم به یادآوری است که استان گلستان به دلیل دارابودن شرایط اقلیمی خاص، از نظر منابع و استعدادهای طبیعی دارای قابلیت های فراوانی است و بیش از 72 گونه باغی و زراعی در این استان قابل کشت و کار می باشند و دارای حدود 650 هزارهکتار اراضی زراعی و باغی بوده که با توجه به برآوردها، قریب به 110 هزارهکتار آن در حاشیه جنوب استان، جزء اراضی شیبدار می باشند. در آینده نزدیک قرار است 20 درصد آنها تبدیل به باغهای مثمر از جمله زیتون گردد.

 


 


۱۳۹۳/۱۲/۱۴
تعداد نمایش: ۴۵
مشاهده اخبار گروه خبری 'عمومی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات