شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Saturday, April 27, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش آبیاری
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

سخنرانی آقای مهندس اکبری معاون محترم وزیر در امور آب و خاک در پانزدهمین گردهمایی سالانه اعضای هیات علمی و محققان ستاد و رؤسای بخش های تابعه استانی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی
جناب آقای مهندس اکبری معاون محترم وزیر در امور آب و خاک در پانزدهمین گردهمایی سالانه اعضای هیات علمی و محققان ستاد و رؤسای بخش های تابعه استانی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ایراد سخنرانی نمودند.


آقای مهندس اکبری ضمن تقدیر از آقای دکتر عباسی رئیس مؤسسه و همکاران به دلیل رعایت اخلاق حرفه ای، اظهار داشت که خوشبختانه ما با مؤسسه فنی و مهندسی رابطه کاری خوب و مثبتی داریم. ایشان در خصوص وضعیت آب و آبیاری کشور اظهار داشت که بارندگی متوسط کشور از 250 میلیمتر به 204 میلیمتر یعنی حدود 20 درصد کاهش و متعاقب آن رواناب های سطحی 49 درصد کاهش یافته است. از طرف دیگر دمای متوسط بین 1 تا 1/5 درجه افزایش یافته و منجر به افزایش شدید تبخیر شده است. لذا برای مقابله با مشکل کم آبی و خشکسالی موجود باید نگاه جدیدی به موضوع آب و خاک داشته باشیم.

معاون محترم وزیر در امور آب و خاک اظهار داشت که در دولت آقای دکتر روحانی اقداماتی در زمینه آب انجام شده است و برای این منظور در سال 96 ما 5/2 میلیارد تومان اعتبار داشتیم و در سال جاری هم 5 میلیارد تومان اعتبار داریم ولی مشکل ما سازه ای نیست و به دلیل نداشتن منابع آب جدید، ظرفیت توسعه افقی نداریم. تنها راه ما توسعه عمودی بوده و راه حل آن هم افزایش بهره­ وری مصرف آب در کشور است که در این مسیر بخش­های تحقیقات و ترویج می­توانند تاثیرگذار باشند. ایشان افزود که در پروژه های اجرایی گذشته 2 مورد کمبود وجود داشته است و آن پیوست های اجتماعی و زیست محیطی است که اگر آنها را مدنظر قرار ندهیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد. با رعایت دو پیوست مذکور 3 هدف شامل: ارتقاء بهره ­وری آب و خاک، حفاظت کمی و کیفی منابع آب و خاک و دستیابی به امنیت غذایی در چارچوب توسعه پایدار، تامین خواهد شد. ایشان در راستای همکاری با تحقیقات پیشنهاداتی به شرح ذیل که می توانند مبنای تفاهم نامه مشترک باشند را ارائه نمودند:

-          به روز رسانی اعداد و ارقام قابل اطمینان در موضوع بهره­ وری و راندمان آبیاری

-          پروژه تعیین آب مصرفی محصولات زراعی و باغی با دقت و اهتمام بیشتر ادامه یافته و ابهامات موجود در برخی موارد برطرف گردد.

-          برای تعیین نیاز آبی بهنگام محصولات در مناطق مختلف کشور نرم افزار مناسب طراحی گردد.

-          مطالعه و شناسایی محصولات مناسب برای کشت در مناطق مختلف کشور

-          هوشمندسازی آبیاری

-          امکان سنجی استفاده بهینه از آب های نامتعارف و پسابها

-          بررسی امکان کشت در اراضی شور و مدیریت آلاینده­ های نوظهور

ایشان خواستار توسعه روابط با دیگر مراکز علمی دنیا به ویژه در زمینه رد پای آب، اقتصاد آب و بازارهای محلی آب شدند. پانزدهمین گردهمایی سالانه رؤسای بخش های ستادی و تابعه استانی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی 30 خرداد ماه 97 در ستاد موسسه برگزار شد.


 


۱۳۹۷/۰۴/۰۲
تعداد نمایش: ۱۱۹
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش آبیاری'

آمار مشاهده صفحات