سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Tuesday, April 30, 2024
جستجوی پیشرفته
مراکز تابعه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

بازدید رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل
دکتر فریبرز عباسی رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی روز شنبه 24 شهریورماه 1397 از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بازدید کرد.


روز شنبه 24 شهریورماه 1397 دکتر فریبرز عباسی رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بازدید کرد. در این بازدید دکتر عباسی با حضور در بخش تحقیقات فنی و مهندسی بازدید از قسمت‌های مختلف بخش و آزمایشگاه با اعضای هیأت علمی و کارشناسان بخش دیدار نمود. سپس در نشست عمومی که با حضور ریاست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل و همکاران بخش تحقیقاتی فنی و مهندسی کشاورزی مرکز برگزار شد، ابتدا دکتر کربلائی خیاوی رئیس مرکز در مورد فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و ترویجی مرکز گزارشی ارائه نمود. وی اظهار داشت: تنوع اقلیمی، وجود شرکت‌های کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس، وجود دشت‌های حاصلخیز اردبیل، مشگین شهر و مغان، 120 هزار بهره‌بردار کشاورزی، بیش از چهار میلیون واحد دامی، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور در استان، نقش 30 درصدی بخش کشاورزی در تولید ناخالص استان، نقش 40 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان، تولید 100 درصد چغندر بذری و سورگوم بذری و تولید 90-80 درصد ذرت بذری کشور از قابلیت‌های بخش کشاورزی استان اردبیل است. رئیس مرکز با بیان اینکه افزایش بهره‌وری راهبرد اصلی مدیریت بخش کشاورزی است، تصریح کرد: برنامه‌های توسعه بخش کشاورزی بر اساس افزایش بهره‌وری، تأمین امنیت غذائی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

دکتر کربلائی خیاوی افزایش اثربخشی را از برنامه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برشمرد و بیان داشت: افزایش درآمد کشاورزان، بهبود امنیت غذایی و پایداری نظام تولید از برنامه‌های محوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بوده و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، بخش خصوصی و ظرفیت‌های بین‌المللی برای افزایش اثربخشی در این زمینه نقش اساسی دارد.

وی گفت: با توجه به خشکسالی، بحران آب و افزایش دما که در نتیجه تغییرات شرایط اقلیمی اتفاق افتاده باید بیشتر پروژه‌های تحقیقاتی به سمت پایداری منابع آب موجود، اصلاح و معرفی ارقام محصولات زراعی با نیاز آبی کمتر و مقاوم به شوری و تنش‌های آخر فصل، تنوع‌بخشی به ارقام زراعی و باغی، اصلاح الگوی کشت، توجه به دیم‌زارها، کاهش مصرف سموم، راه‌اندازی و تقویت مراکز رشد و فناور کشاورزی و افزایش حضور محققان مرکز در مزارع کشاورزان سوق داده شود.

دکتر کربلائی خیاوی با بیان اینکه کاهش میزان مصرف آب برای کشت محصول مستعد نشایی از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: امیدواریم کارشناسان و دست اندرکاران امر برای تحقق برنامه های پیش بینی شده این شیوه کشت در استان تا حصول نتیجه نهایی تلاش کنند چون صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان 3000 مترمکعب در هر هکتار نسبت به روش کشت مستقیم کاهش می یابد. وی همچنین توسعه کشت پاییزه در چغندرقند و سیب‌زمینی و توسعه کشت گلخانه ای که در آن سطح اشغال شده و آب مصرفی تا یک دهم کاهش پیدا می کند از جمله اقدامات سازگارانه با اقلیم برشمرد.

سپس دکتر اخوان معاون پژوهش و فناوری و رئیس بخش تحقیقات فنی و مهندسی گزارشی از پیشینه، فعالیت‌ها و برنامه‌های سال 1397 بخش فنی و مهندسی ارائه نمود بعد هریک از همکاران بخش گزارشی از فعالیت‌ها و نقطه نظرات و پیشنهادات خود را برای افزایش اثربخشی فعالیت‌ها ارائه نمودند.

در این نشست دکتر عباسی برنامه‌ها و سیاست‌های موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی را بیان کرده و برای اجرای طرح‌های جریان ساز، تحول ساز و خروجی محور تأکید نمود. رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ضمن تشریح ویژگی‌های چنین طرح‌هایی به طرح‌های کلان کاهش ضایعات در تولید محصولات کشاورزی، کاهش تلفات ریزش کمباین غلات، تعیین آب مصرفی و انرژی در تولید محصولات کشاورزی و پژوهش‌های گلخانه‌ای به عنوان طرح‌های جریان ساز و تحول‌گرا نام برد. در ادامه تمرکز به فعالیت‌های فناورانه و انجام فعالیت‌های شاخص و اثربخش و تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های تحقیقاتی فنی و مهندسی از دیگر تأکیدات رئیس موسسه بود. دکتر عباسی به اهمیت نقش نیازسنجی پژوهشی توسط همکاران استانی مطالب و نقطه نظرات مفیدی ارائه نمود. در ادامه این نشست دکتر کربلائی رئیس مرکز در مورد ضرورت توجه جدی به بخش تحقیقات فنی و مهندسی مغان و تخصیص خودرو با توجه به افزایش اعضای هیأت علمی تأکید نمود.

 


۱۳۹۷/۰۶/۲۵
تعداد نمایش: ۱۰۹
مشاهده اخبار گروه خبری 'مراکز تابعه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات