چهار شنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Wednesday, April 24, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش آبیاری
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

کاربرد تکنيک هاي مختلف به زراعی و به نژادی در سطح مزرعه، منجر به کاهش برداشت از منابع آب حوزه آبريز درياچه اروميه و افزایش بهره وری آب کشاورزی می شود.
آقای دکتر حسين دهقاني سانيج، عضو هیات علمی موسسه ستاد تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسي اثر کاربرد تکنيک هاي مختلف در سطح مزرعه بر روي برداشت از منابع آب حوزه آبريز درياچه اروميه» را در استان هاي آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي اجرا کردند.


پروژه «همکاری در احيای درياچه‌ی اروميه از طریق مشارکت جوامع محلي در استقرار کشاورزي پايدار و حفاظت از تنوع زيستي» به‌عنوان يکی از فعالیت‌های احیاء دریاچه ارومیه بوده که در آن سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور با همکاری وزارت جهاد کشاورزی کوشش کرده اند تا با آموزش و مشارکت کشاورزان منطقه و تغییراتی در شیوه‌ی کشاورزی سنتی، ضمن افزایش بهره‌وری آب در مزارع و حفظ منافع و درآمد کشاورزان، مصرف آب بخش کشاورزی را کاهش دهند. در قالب این پروژه، تکنیک های به زراعی و مدیریتی مختلف ازجمله سیستم های کشاورزی حفاظتی، اصلاح سیستم‌های آبیاری، آبیاری بر اساس نیاز واقعی گیاه، انتخاب الگوی کشت مناسب، ارقام و پایه های زراعی و باغی، تاریخ کاشت، کم آبیاری، مدیریت آبیاری، آبیاری یک در میان، کاهش تبخیر، بهینه سازی ابعاد نوارها و کرت‌های آبیاری، استفاده از بذرهای بوجاری شده و استفاده از بذور با دوره رشد کوتاهتر، اصلاح رژیم کودی، عملیات تسطیح دقیق و ... در مقیاس مزرعه طی سالهای 1397-1393 بکار گرفته شد. بررسی اثربخشی تکنیکها نشان داد در مزارع کشاورزان در پایلوت های استان آذربایجان غربی به ترتیب به میزان 24/1، 7/8، 38/7، 25/5 و 7/1 درصد در کاهش برداشت آب آبیاری، افزایش عملکرد، بهره وری آب آبیاری، راندمان کاربرد آب و کارایی مصرف آب اثر بخش بوده است. همچنین در پایلوت های استان آذربایجان شرقی این اثربخشی به ترتیب به میزان 25، 20/2، 60/3، 34/5 و 20/4 درصد ارزیابی شد. از نظر محصولی بیشترین اثربخشی بر روی کاهش کاربرد آب آبیاری در محصول گوجه فرنگی استان آذربایجان غربی با میزان 44/2 درصد و در محصول گوجه سبز استان آذربایجان شرقی با میزان 50/3 درصد حاصل شد. در استان آذربایجان غربی بالاترین میزان افزایش بهره وری وری آب آبیاری به صورت ذرت> گوجه فرنگی> سیب> انگور > چغندرقند و در استان آذربایجان شرقی به صورت گوجهسبز> گوجه فرنگی> گردو> گندم> بادام مشاهده شد.




۱۳۹۸/۱۲/۱۲
تعداد نمایش: ۷۹
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش آبیاری'

آمار مشاهده صفحات