یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Sunday, May 5, 2024
جستجوی پیشرفته
فارس
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

ارائه سخنرانی تحت عنوان "معرفی خطی کار کف کار برای کاشت گندم آبی در اراضی شور" توسط عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی فارس.
ارائه سخنرانی تحت عنوان " معرفی خطی کار کف کار برای کاشت گندم آبی در اراضی شور" در کمیته فنی گندم وزارت جهاد کشاورزی توسط آقای دکتر علی اکبر صلح جو عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس در تاریخ 16 تیر ماه 99

ارائه سخنرانی تحت عنوان " معرفی خطی کار کف کار برای کاشت گندم آبی در اراضی شور" در کمیته فنی گندم وزارت جهاد کشاورزی توسط آقای دکتر علی اکبر صلح جو عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس در تاریخ شانزدهم تیرماه 99برگزار شد.در این سخنرانی اعضاء کمیته فنی گندم به ریاست آقای مهندس اسفندیاری پور (مشاور محترم وزیر و مجری طرح گندم) و همچنین سازمان های جهاد کشاورزی کشور از طریق ویدئو کنفرانس شرکت نمودند. در این سخنرانی به طور خلاصه موارد زیر مطرح شد:

1-   استفاده از دستگاه خطی کار کف کار می تواند باعث کاهش هزینه ها و افزایش عملکرد گندم در اراضی شور شود. بنابراین استفاده از دستگاه خطی کار کف کار برای اراضی شور مناسب است و کاربرد آن در این اراضی توصیه می شود.

2-   درخواست خرید دستگاه خطی کار کف کار در استان فارس افزایش چشمگیری داشته است، بطوریکه تعداد دستگاه های خطی کار کف کار استفاده شده در سال 1398 به تعداد 240 دستگاه خطی کار کف کار رسیده است و حدود 30000 هکتار از اراضی گندم، کلزا و پنبه استان فارس (14شهرستان) با دستگاه خطی کار کف کار کشت شده است.

3-   پیشنهاد می شود تا در مزارع شور، بلافاصله بعد از برداشت محصول گندم، عملیات خاک ورزی و تهیه بستر بذر برای محصول بعدی انجام شود تا لوله های موئین خاک قطع شده و املاح (شوری) نتوانند به مرور زمان از عمق خاک به لایه سطحی خاک انتقال یابند و باعث شور شدن لایه سطحی خاک در مزرعه شوند. از آنجائی که پس از برداشت محصول گندم، خاک هنوز مرطوب است و کاملا خشک نشده است، بنابراین انجام عملیات خاک ورزی بلافاصله بعد از برداشت محصول، باعث کاهش کلوخه ایجاد شده در مزرعه شده و بستر بذر مناسب تری را برای کاشت محصول بعدی ایجاد می کند.

4-   با توجه به رویکرد کشاورزی کشور به سمت کشاورزی حفاظتی، پیشنهاد می شود تا بر روی ساخت و ارزیابی دستگاه کاشت مستقیم خطی کار کف کار، اقدامات مناسب انجام شود.

 

 



۱۳۹۹/۰۴/۲۱
تعداد نمایش: ۸۸۵
مشاهده اخبار گروه خبری 'فارس'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات