جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Friday, May 3, 2024
جستجوی پیشرفته
آذربایجان غربی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

کشت موفق یونجه بر روی پشته با آبیاری جویچه‌ای توسط عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی آذربایجان غربی در سایت الگویی طرح تحولی ترویج برای احیای دریاچه ارومیه
آقای مهندس حیدر طایفه رضایی عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کشت یونجه را بر روی پشته‌های ثابت بلند و عریض مدیریت نمودند.

از شهریور سال 1398 در سایت الگویی یونجه این محصول بر روی پشته کشت گردیده که فاصله جویچه‌ها نیز یک متر در نظر گرفته شد. آقای مهندس حیدر طایفه رضایی، کاهش تبخیر را تنها راهکار کاهش نیاز آبی دانسته و تاکید دارند که تنها با کاستن این عامل، می‌توان بیلان آب حوضه‌های آبریز و دشت‌ها را مثبت کرد. کشت روی پشته یکی از تدابیر کشت روی بستر ثابت بوده و در این راهکار از سوار شدن آب بر روی پشته جلوگیری می‌شود. به همین منظور روش آبیاری باید جویچه‌ای باشد. انجام تسطیح، عمق و عرض شیارها و دبی و مدت زمان آبیاری از عوامل تاثیرگذار در موفقیت این سیستم است. با استفاده از مدل های آبیاری سطحی راندمان کاربرد آب در مزرعه به بیش از 90 درصد ارتقا داده می‌شود. در این روش در مجموع شاهد کاهش 45 درصدی مصرف آب ناخالص در آبیاری یونجه خواهیم بود. از این سایت الگویی مقامات مسئول و کشاوزان زیادی بازدید نمودند و از توسعه کشت یونجه به این شیوه استقبال کرده‌اند. هم اکنون برداشت آن با موور با موفقیت انجام شده و ریک زنی آن نیز به خوبی صورت گرفته است. در این روش به علت تهویه مناسب و آبکوب نشدن محصول روی پشته، عملکرد محصول از روش مرسوم بیشتر بوده است. روش پیشنهادی در این سایت الگویی با هزینه زیر دو میلیون تومان در هکتار به خوبی قابل توصیه می‌باشد. این روش یک دستاوردی مهم در انتقال دانش فنی بشمار می‌آید.

 

 



۱۳۹۹/۰۴/۲۱
تعداد نمایش: ۲۳۰
مشاهده اخبار گروه خبری 'آذربایجان غربی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات