پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳  -  Thursday, March 28, 2024
جستجوی پیشرفته
اردبیل
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

کتاب «آشنایی با روش‌های تصفیه فیزیکی آب آبیاری» به اهتمام دکتر فرزین پرچمی عراقی، عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل منتشر شد
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، کتاب «آشنایی با روش‌های تصفیه فیزیکی آب آبیاری» به اهتمام دکتر فرزین پرچمی عراقی، عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل منتشر شد.

دکتر فرزین پرچمی عراقی، عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل درباره این کتاب گفت: نظر به جایگاه بخش کشاورزی کشور به‌عنوان محور توسعه پایدار و یکی از ارکان کلیدی تحقق سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و متقابلاً، محدودیت‌های روزافزون منابع آبی قابل دسترس کشور، بهبود بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی اهمیتی دوچندان یافته است. در این رابطه، کاهش کیفیت منابع آب مورد استفاده در کشاورزی از یک سو و لزوم استفاده از منابع آبی نامتعارف به‌عنوان یکی از منابع بالقوه تأمین آب آبیاری از سوی دیگر، به‌‌کارگیری سیستم‌های تصفیه فیزیکی آب آبیاری به‌عنوان بخشی لاینفک از سیستم‌های آبیاری را اجتناب‌ناپذیر نموده است.وی افزود: وجود ذرات جامد معلق در آب آبیاری سبب بروز مشکلات متعددی در سامانه‌های آبیاری مختلف (اعم از آبیاری سطحی، بارانی، قطره‌ای و خرد آبیاری) می‌شود. علی‌رغم مزایای متعدد سامانه‌های آبیاری قطره‌ای و خرد آبیاری، بروز مشکلات گرفتگی به‌عنوان یک چالش بزرگ و یکی از مهمترین دغدغه‌ها در خصوص بهره‌برداری این گونه از سامانه‌های آبیاری محسوب می‌گردد. هدف از به‌کارگیری روش‌های مختلف تصفیه فیزیکی آب آبیاری، جلوگیری از ورود بخشی از ذرات جامد معلق موجود در آب به داخل سامانه آبیاری است که می‌توانند موجب گرفتگی، ساییدگی و فرسودگی اجزای سامانه شوند. بنابراین، تصفیه فیزیکی آب آبیاری از نقشی حیاتی در حفاظت از عملکرد مناسب سامانه‌های آبیاری برخوردار است. نظر به تنوع و پیچیدگی‌های مرتبط با انتخاب، طراحی و بهره‌برداری صحیح از سیستم‌های تصفیه فیزیکی آب آبیاری، نیاز به یک منبع علمی در این رابطه احساس می‌شد. این کتاب که مبتنی بر تلفیق تجارب عملی نگارنده در رابطه با طراحی، اجرا و ارزیابی سیستم‌های تصفیه فیزیکی آب در شبکه‌های آبیاری کشور و جدیدترین منابع علمی و فنی موجود در این رابطه هست، به‌ عنوان تلاشی در جهت پاسخ به این نیاز گردآوری گردیده است. در این کتاب، جدیدترین فن‌آوری‌های به‌کار رفته در طراحی سیستم‌های تصفیه فیزیکی اولیه و تصفیه فیزیکی تکمیلی آب آبیاری به همراه نکات فنی و بهره‌برداری از آن‌ها با ذکر مثال‌هایی مورد بحث قرار گرفته است.

 


۱۳۹۹/۰۵/۱۳
تعداد نمایش: ۲۵۷
مشاهده اخبار گروه خبری 'اردبیل'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات