جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Friday, May 3, 2024
جستجوی پیشرفته
آذربایجان غربی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

اجرای کارگاه آموزشی در سایت الگویی "آشنایی بهره‌برداران با آبیاری جویچه‌ای درختان "توسط عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی ومهندسی کشاورزی آذربایجان غربی
کارگاه آموزشی در سایت الگویی با عنوان " آشنایی بهره برداران با آبیاری جویچه ای درختان "توسط آقای مهندس حیدر طایفه رضایی عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد.

این کارگاه آموزشی یک روزه در تاریخ دوم شهریور ماه 1399 در روستای دربند شهرستان نقده در باغ سیب از سایت­های الگویی طرح تحول ترویج برای احیای دریاچه ارومیه با حضور باغداران سیب منطقه برگزار شد. در این سایت الگویی در ابتدای سال 99 به همت و با ابداع آقای مهندس حیدر طایفه رضایی عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی، روش آبیاری جویچه‌ای در طرفین ردیف‌های درختان در این باغ اعمال شده بود. این روش برای اولین بار در کشور توسط ایشان بسط داده شده است و هم اکنون در سطح گسترده در پروژه‌های مختلف باغات سیب و درختان هسته‌دار شهرستان‌های استان‌ آذربایجان غربی و شرقی استفاده می‌شود. در این کارگاه آقای مهندس طایفه رضایی به لزوم استفاده از جویچه برای آبیاری درختان سیب اشاره نمودند. ایشان بیان داشتند که استفاده از این روش آبیاری منجر به افزایش راندمان کاربرد آب و افزایش یکنواختی توزیع آب در طول جویچه شده و میوه ها از یکنواختی رشد برخوردار می‌شوند. همچنین در این سایت الگویی در فاصله بین ردیف‌های درختان با علف هرز مبارزه شده و مالچ خاکی به عمق 10 سانتی‌متر ایجاد شده است. با استفاده از مالچ خاکی و همچنین استفاده از آبیاری جویچه‌ای باغات سیب و هسته‌دار به میزان 45 درصد در مصرف آب آبیاری ناخالص صرفه جویی می‌شود. همچنین آقای دکتر سیامک حنیفه محقق بیماری‌های گیاهی نیز اشاره نمودند که کاهش تبخیر و رطوبت در باغ می‌تواند به میزان زیادی در کاهش بیماری های قارچی نظیر لکه سیاه و سفیدک موثر باشد. این روش آبیاری و اعمال مالچ خاکی با استقبال گسترده باغداران منطقه روبرو شده است. در خاتمه در جلسه پرسش و پاسخ به سوالات بهره برداران و کشاورزان پاسخ داده شد .



|


۱۳۹۹/۰۶/۰۵
تعداد نمایش: ۸۷
مشاهده اخبار گروه خبری 'آذربایجان غربی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات