پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳  -  Thursday, March 28, 2024
جستجوی پیشرفته
ماشینهای کشاورزی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

مناسبترین بذرکار کاشت کلزا
مهندس جبراييل تقي نژاد پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل طی پژوهشی با عنوان "ارزیابی پارامترهای فنی و اقتصادي کارنده های مختلف با میزان بذر متغیر بر عملکرد کلزا در منطقه مغان" ضمن بررسی و ارزیابی فاکتور های موثر در انواع بذرکارهای کشت کلزا در شرایط خاک لومی رسی منطقه مغان، خطی‌کار اگرومستر را به عنوان مناسبترین بذرکار کاشت کلزا معرفی کرد.

مهندس تقی نژاد در این پژوهش به بررسی پارامترهای عملکردی چهار بذرکار متداول در منطقه مغان شامل خطی‌کار همدانی، آمازن، گاسپاردو و اگرومستر ((agromaster با میزان متغیر بذر به منظور انتخاب مناسب‌ترین کارنده در منطقه پرداخت.

نتايج این پژوهش نشان داد که خطي‌کار اگرمستر با حداکثر عملکرد 2672 کيلوگرم در هکتار و از لحاظ یکنواختی توزیع عمودی و عرضی بذر به ترتیب با 72/62 و 84/25 درصد بیشترین مقدار را دارد. همچنین خطي‌کار اگرومستر با ميانگين 89/45 درصد و خطي‌کار آمازن و گاسپاردو با ميانگين 83 درصد جوانه زنی به ترتيب بیشترین و کمترین مقدار را داشتند. مهمترین نتیجه این پژوهش این است که خطی کار اگرومستر در شرایطی که رطوبت خاک تا حدودی زیاد باشد نسبت به دیگر خطی‌کارها عملکرد بهتری نشان می دهد. مقايسه فني و اقتصادي بذرکارهای مورد استفاده در این پژوهش نیز نشان داد که اضافه درآمد خالص استفاده از بذرکار اگرومستر نسبت به روش مرسوم، 4940 هزار ريال در هکتار بوده و نشان دهنده ارجحيت بذرکار اگرومستر نسبت به ديگر بذرکارها برای کشت کلزا در منطقه مغان است.


۱۳۹۴/۰۸/۲۳
تعداد نمایش: ۳۹۰
مشاهده اخبار گروه خبری 'ماشینهای کشاورزی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات