جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, April 19, 2024
جستجوی پیشرفته
ماشینهای کشاورزی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

تلفیق ادوات خاک ورز جلوسوار و عقب سوار برای برداشت پیاز در کشت متراکم
دکتر اورنگ تاکی عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان طی پژوهشی، یک روش ماشینی برای برداشت پیاز های کاشته شده به صورت درهم و متراکم در منطقه اصفهان ارائه کرد.

در این پژوهش، از انواع مختلف خاک ورزهای جویچه ساز برای کندن و کنار زدن غده های محل تردد چرخ ها همچنین از تلفیق آنها به صورت جلوسوار یا کنار سوار با پیازکن میله ای در برداشت پیاز استفاده شد. در حالت جلوسوار فاروئر ها بر روی یک شاسی اضافی در جلو که به زیر تراکتور متصل است، سوار شدند و در حالت کنارسوار یک شاسی که به صورت لولایی به یک طرف شاسی اصلی پیازکن متصل است برای این کار طراحی شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده از ادوات خاک ورز جلوسوار بدون مجهز نمودن اتصال جلو به سامانه کنترل خودکار، غیر یکنواختی عمق ادوات را به دنبال دارد و کنترل دایمی راننده را برای جلوگیری از بیش باری و اعمال خسارت به ماشین، طلب می نماید. همچنین غیر یکنواختی در عمق کار این ادوات منجر به افزایش تلفات کمی و کیفی برداشت می شود. استفاده از هر نوع چرخ در جلو یا کنار خاک ورزهای جلوسوار نیز منجر به له شدن سوخ ها در زیر چرخ می شود. قرار دادن چرخ در پشت فاروئر نیز نمی تواند وظیفه تثبیت عمق را انجام دهد زیرا با پایین رفتن فاروئر عمق شیار نیز افزایش یافته و چرخ نیز پایین می رود. استفاده از فاروئر در کنار ماشین، با بهره گیری از سیستم کنترل با کشش تراکتور، در عمق یکنواخت تری حرکت می کند و در نتیجه صدمات مکانیکی وارد بر غده ها را به میزان معنی داری کاهش می دهد.
 
 


۱۳۹۴/۰۸/۲۶
تعداد نمایش: ۴۲۳
مشاهده اخبار گروه خبری 'ماشینهای کشاورزی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات