پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Thursday, April 25, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش آبیاری
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

کتاب « مبانی و روش های بهسازی زمین » منتشر گردید.
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، کتاب «مبانی و روش های بهسازی زمین» در دو جلد و 11 فصل در 1123 صفحه به قلم دکتر حسن رحیمی استاد بازنشسته دانشگاه تهران و رئیس اسبق موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و دکتر نادر عباسی استاد بخش تحقیقات مهندسی آبیاری و زهکشی موسسه از سوی موسسه انتشارات دانشگاه تهران منتشر شد.

مولفین برای معرفی این کتاب چنین نوشته اند: " وجود تشکیلات ضعیف زمین‌شناسی و خاک‌های مشکل‌آفرین در اغلب مناطق ایران به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی کشور موجب گردیده تا بسیاری از پروژه های زیربنایی به دلیل مشکلات ژئوتکنیکی با محدودیت کیفی بستر مواجه باشند. این شرایط تاکنون خسارت­های مادی فراوانی را به پروژه‌های عمرانی، به‌ویژه سازه‌های آبی کشور وارد ساخته است. وجود این مشکل مؤلفان کتاب حاضر را بر آن داشت تا براساس تجربیات به‌ دست ‌آمده در طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی کشور در سال های گذشته و نیز با استفاده از تجربیات بین‌المللی معتبر، اقدام به انتشار کتاب هایی در زمینۀ شناخت ویژگی­های ژئوتکنیکی خاک‌های مشکل‌آفرین و ارائه مبانی و روش‌های بهسازی آن­ها نمایند. بخش اول این مجموعه در قالب کتابی تحت عنوان «مهندسی ژئوتکنیک، خاک‌های مشکل‌آفرین» در سال 1393 توسط موسسه انتشارات دانشگاه تهران انتشار یافت و مجموعۀ حاضر که در واقع مکمل کتاب مذکور می باشد تحت عنوان «مبانی و روش‌های بهسازی زمین» انتشار می‌یابد. این کتاب در دو جلد و یازده فصل به‌ گونه‌ای تدوین گردیده است که استفاده از هر فصل به ‌طور مستقل نیز امکان‌ پذیر باشد. جلد اول این کتاب با عنوان "بهسازی مکانیکی و هیدرولیکی" شامل شش فصل است که در آن ضمن معرفی روش­های متداول بهسازی زمین بطور عام، روش‌های تراکم سطحی و عمیق و نیز روش‌های هیدرولیکی بهسازی زمین تشریح گردیده است. جلد دوم با عنوان "مسلح سازی و بهسازی فیزیکی – شیمیایی" شامل فصل­های هفتم تا یازدهم است که طی آنها روش‌های مسلح‌سازی توده‌های خاکی و سنگی و روش‌های فیزیکی و شیمیایی بهسازی زمین مورد بحث قرار گرفته‌اند."

علاقه‌مندان به مطالعه و در اختیار داشتن این کتاب می‌توانند به پایگاه اینترنتی موسسه انتشارات دانشگاه تهران به نشانی https://press.ut.ac.ir/  مراجعه کنند.

 
 
 


۱۴۰۰/۰۳/۳۰
تعداد نمایش: ۱۱۳
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش آبیاری'

آمار مشاهده صفحات