چهار شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Wednesday, May 8, 2024
جستجوی پیشرفته
ماشینهای کشاورزی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

پروژه تحقیقاتی "اثر عمق و سرعت پیشروی خاک‌ورز کج‌ساق بر نیروی کشش مورد نیاز و میزان خرد شدن خاک و مقایسه آن با خاک‌ورز مرکب" اجرا شد.
پروژه تحقیقاتی با عنوان " اثر عمق و سرعت پیشروی خاک‌ورز کج‌ساق بر نیروی کشش مورد نیاز و میزان خرد شدن خاک و مقایسه آن با خاک‌ورز مرکب " توسط آقای دکتر علی اکبر صلح جو استادیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس اجرا شد.

با توجه به خشکسالی­‌های اخیر نیاز به ساخت دستگاه خاک­‌ورزی است که بتواند در شرایط خاک خشک، کلوخه کمتری ایجاد نماید. از عوامل موثر بر کارآیی ادوات خاک‌­ورزی می­توان به شکل هندسی تیغه، عمق خاک‌­ورزی و سرعت پیشروی آنها اشاره نمود. برای تعیین اثر کارآیی خاک‌­ورز کج‌­ساق بر نیروی کشش مصرفی و میزان خرد شدن خاک، این پژوهش در قالب طرح آماری کرت­های یک ­بار خرد شده با سه تکرار اجرا شد. کرت اصلی، عمق خاک­ورزی شامل 10، 15 و 20 سانتی‌­متر و کرت فرعی، سرعت پیشروی شامل 6، 9 و 12 کیلومتر بر ساعت بود. همچنین تیمارهای فوق با تیمار خاک­‌ورز مرکب (شاهد) مورد مقایسه قرار گرفت. پارامترهای درصد بقایای گیاهی باقیمانده در سطح خاک، میانگین قطر وزنی ذرات خاک، سطح مقطع بهم­خورده خاک و نیروی کشش مصرفی اندازه‌­گیری شد. نتایج نشان می­‌دهد که اثر عمق خاک­ورزی و سرعت پیشروی تراکتور بر درصد بقایای گیاهی باقیمانده در سطح خاک، میانگین قطر وزنی ذرات خاک، نیروی کشش مصرفی تراکتور و مقاومت ویژه خاک­ورز کج­ساق موثر هستند. با افزایش عمق خاک­ورزی، میانگین قطر وزنی ذرات خاک و نیروی کشش مصرفی افزایش و درصد بقایای گیاهی باقیمانده در سطح خاک و مقاومت ویژه کاهش یافت. از طرف دیگر با افزایش سرعت پیشروی، درصد بقایای گیاهی باقیمانده در سطح خاک و میانگین قطر وزنی ذرات خاک کاهش و نیروی کشش مصرفی و مقاومت ویژه افزایش یافت. خاک­‌ورز کج­‌ساق نسبت به خاک­‌ورز مرکب (شاهد) باعث کاهش میانگین قطر وزنی ذرات خاک (66 درصد)، نیروی کشش مصرفی تراکتور (63 درصد) و مقاومت ویژه (63 درصد) و افزایش درصد بقایای گیاهی باقیمانده در سطح خاک (44 درصد) شد. یافته‌­ها نشان می‌­دهد که تکنولوژی خاک‌­ورز کج­‌ساق، پتانسیل افزایش سرعت پیشروی در عملیات خاک­ورزی را به همراه کاهش کلوخه ایجاد شده و همچنین کاهش نیروی کشش مصرفی را دارد و می‌تواند باعث بهبود شرایط کاری و کاهش زمان تهیه بستر بذر شود.

 
 
 


۱۴۰۱/۰۲/۰۴
تعداد نمایش: ۵۱
مشاهده اخبار گروه خبری 'ماشینهای کشاورزی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات