شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Saturday, May 4, 2024
جستجوی پیشرفته
خوزستان
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

نشست مشترک موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری، رئیس پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی و مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی
در روز سه شنبه مورخ 12 مهرماه 1401، جلسه مشترک موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و موسسه تحقیقات علوم باغبانی با خانم دکتر جلیلی‌مقدم، مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری، آقای دکتر مستعان، رئیس پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری و آقای دکتر حسنی نسب، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در محل پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری و با هدف بررسی مسائل پس از برداشت میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری به ویژه خرما و همکاری‌های مشترک بین مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و پژوهشکده خرما در جهت رفع چالش های موجود برگزار شد.

با توجه به اهمیت خرما به عنوان یک محصول استراتژیک و صادراتی کشور و موانعی که بر سر راه صادرات این محصول ارزآور و اشتغال زا به دلیل مسائل پس از برداشت آن وجود دارد، نشست مشترکی با حضور خانم دکتر جلیلی مقدم، مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری، آقای دکتر مستعان، رئیس پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری، آقای دکتر دهقانی سانیج، رئیس مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و آقای دکتر حسنی نسب، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در محل پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری برگزار شد. در ابتدای جلسه، آقای دکتر مستعان ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان، به معرفی پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری و فعالیت های آن پرداختند. سپس آقای دکتر دهقانی سانیج نیز برخی فعالیت های مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی در زمینه محصول خرما را ارائه کردند. آقای دکتر گلشن تفتی با توجه به بازدیدی که از نخلستان و دو کارگاه بسته بندی خرما در اهواز داشتند و همچنین بررسی های انجام شده، مواردی را در زمینه ضایعات پس از برداشت محصول خرما، تنوع کم فرآورده های خرما، عارضه خشکیدگی خوشه خرما و ضد عفونی خرما مطرح کردند. خانم دکتر جلیلی مقدم نیز ضمن اشاره به تغییر اقلیم و تنش های دمایی و رطوبتی، خشکیدگی خوشه خرما، طغیان آفات چوبخوار خرما، آبیاری نخیلات در منطقه خوزستان، ضایعات حاصل از تکریب خرما و مشکل در خرد کردن تنه نخل خرما، انبارداری نامناسب خرما و ضد عفونی خرما را از چالش های این محصول بیان کردند. آقای دکتر حسنی­نسب، مدیریت مصرف آب و سیستم های نامناسب آبیاری نخیلات، فناوری های پس از برداشت محصول خرما و مکانیزاسیون در نخیلات را از مسائل مهم این محصول بر شمردند. آقای دکتر حبیبی اصل، رئیس بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی خوزستان نیز در خصوص دستگاه خرد کن تنه نخل موجود و مشکلات آن توضیخاتی را دادند. پژوهشگران و اعضاء هیئت علمی پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری نیز پیشنهادهایی را در زمینه همکاری های مشترک بین پژوهشکده و مؤسسه ارائه کردند. در پایان جلسه، مقرر شد موارد  "معرفی و تعیین روش‌های مختلف آبیاری نخل خرما در استان خوزستان"، "روش های جایگزین متیل‌بروماید برای ضدعفونی محصول خرما"، "پیش بینی و پیش آگاهی برای بهبود مدیریت نخیلات" و "سنجش و پایش میزان تلفات و دور ریز خرما و راهکارهای کاهش ضایعات" در اولویت تحقیقاتی طرفین قرار گیرد. پس از جلسه مشترک، از شرکت دشت آفتاب سوسن مستقر در پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری که در زمینه تولید خرمای مغزدار و طعم دار فعالیت دارد، بازدید شد.   

 
 
 
 
 
 
 



۱۴۰۱/۰۷/۱۸
تعداد نمایش: ۱۳۸
مشاهده اخبار گروه خبری 'خوزستان'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات