پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Thursday, April 25, 2024
جستجوی پیشرفته
فارس
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

پروژه تحقیقاتی "مقایسه تبخیر-تعرق برآوردی حاصل از مدل بیلان انرژی و سنجش از دور با مقدار مشاهده‌ای در برخی از گیاهان داروئی در استان فارس " انجام شد.
پروژه تحیقاتی با عنوان "مقایسه تبخیر-تعرق برآوردی حاصل از مدل بیلان انرژی و سنجش از دور با مقدار مشاهده‌ای در برخی از گیاهان داروئی در استان فارس" توسط آقای دکتر امیر اسلامی عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و آقای دکتر مجتبی پاک پرور عضو هیات علمی بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس در شهرستان‌های شیراز، داراب و پاسارگاد انجام شد.

برای امکان­‌سنجی کاربرد سنجش از دور درتعیین ETa و در نتیجه تعیین شاخص­‌های کارآیی مصرف آب چند گونه گیاهان دارویی (از جمله آویشن باغی، بادرنجبویه، فیسالیس، به لیمو، گاوزبان، مرزنجوش، نعناع فلفلی) سه مزرعه الگویی در اقلیم‌های متفاوت استان فارس در شهرستان‌های پاسارگاد، شیراز و داراب انتخاب شد. در این پژوهش  ETa گیاهان به روش بیلان انرژی سطحی و سنجش از دور با واسنجی وکاربرد مدل سبس برآورد و سپس با کمک روش بیلان آب خاک مورد صحت سنجی قرار گرفت. همچنین میزان آب کاربردی توسط کشاورزان برای تولید گیاهان دارویی در طول یک فصل زراعی و بدون هر دخالتی در بحث مدیریت آبیاری، اندازه‌گیری گردید. نتایج نشان داد مقدار ETa مدل سبس، بر اساس آماره ریشه میانگین مربعات خطا به میزان 264 متر مکعب برهکتار و خطای نسبی 5 درصد نسبت به نتایج روش بیلان آب خاک، نتایج قابل اعتمادی داشته است. میانگین کارایی مصرف آب گیاهان دارویی در شهرستان‌های داراب، شیراز و پاسارگاد به ترتیب 1/35، 0/56 و 0/49 (کیلوگرم بر مترمکعب) بدست آمد. در نهایت، می‌توان گفت که استفاده از سنجش از دور در مطالعاتی که پراکنش مکانی تغییرات ETa مد نظر است، روش کارآ و مناسبی در برآورد ETa می‌باشد.

 
 




۱۴۰۱/۰۸/۲۵
تعداد نمایش: ۸۹
مشاهده اخبار گروه خبری 'فارس'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات