جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Friday, April 26, 2024
جستجوی پیشرفته
موسسه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

ارائه سخنرانی علمی در هفته پژوهش و فناوری در مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی
سخنرانی علمی وبیناری تحت عنوان "امنیت آبی و تغییر اقلیم" توسط آقای دکتر نادر حیدری دانشیار مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، در 30 آذر 1401 ارائه شد.

محور اصلی موضوعات ارائه شده در سخنرانی مباحث و موضوعات علمی طرح شده در کنفرانس بین­‌المللی امنیت آبی و تغییر اقلیم بود که در تاریخ­‌های 3-1 دسامبر 2022 در کشور تایلند برگزار و آقای دکتر حیدری در آن حضور داشت.

بر اساس مباحث ارائه شده، در خصوص امنیت آبی و تغییر اقلیم باید سه رویکرد زیر را در نظر داشت:

 1- گذر از تفکر بخشی در زمینه مدیریت آب و سازگاری با تغییر اقلیم و جایگزینی آن با تفکر چند بخشی و جامع (تفکر نکسوس- NEXUS

2- گسترش و شدت بخشیدن به راهبردها و راهکارهای سازگاری با تغییر اقلیم،

3- چگونگی انتقال و تسری (Mainstreaming) نتایج، دانش، و یافته‌­های تحقیقاتی موجود در زمینه موضوع، به عمل و استفاده آن در برنامه­‌های اجرایی،

 بر اساس این ارائه، دانش موجود در خصوص تفکر NEXUS در سال­‌های اخیر در جهان گسترش نسبتاً مناسبی داشته ولی چالش موجود، کاربرد نتایج آن در عمل است. علت اصلی آن است که مباحث نکسوس بین بخشی است و دامنه وسیعی دارد و اغلب به دلیل کمبودها در ظرفیت دانشی، کاربرد آن محدود می­‌شود. راه ­حل­‌های علمی نظیر تفکر NEXUS نیازمند گفتگو و ارتباط و همکاری زیاد بین سیاستگذاران و جامعه است.

در دهه­‌های اخیر دانش زیادی به منظور مدیریت پایدار منابع آب حاصل شده است، ولی انتقال و تسرّی این دانش به اقدامات محلی هنوز چالش بزرگی است. چرخه معمول تحقیقات یعنی منتهی شدن تحقیقات به انتشار گزارش و ارائه توصیه­ها و پیشنهادها ممکن است در گذشته مؤثر بوده باشد، ولی شرایط اضطرار امروز برای پرداختن به مسائل تغییر اقلیم و کمبود منابع آب نیازمند روش­‌ها و رویکردهای جدیدی در تحقیقات است که آن مطمئناً باید متضمن و حاوی دستورالعمل‌­ها برای تسرّی نتایج تحقیقات به سیاستمداران و دستگاه‌­های اجرایی (Scaling-Up) برای اقدام لازم باشد.

این موضوع در بردارنده آن است که تحقیقات باید رویکرد اجرایی داشته باشد و راه حل­‌های جامعی را ارائه نماید که بتواند به عرصه اجرایی وارد شود. به عبارتی باید چرخه کامل تحقیق و توسعه یعنی طرح و توصیف مسئله، اجرای نتایج و راه حل‌ها، اجرای برنامه، و ارزیابی و پایش آنها، در این ارتباط طی شود. همچنین حل مسائل آب و تغییر اقلیم نیازمند مشارکت چند دیسیپلینی و از تخصص­‌های مختلف مرتبط، علاوه بر متخصصین و مهندسین حوزه آب به تنهایی، است.

 



۱۴۰۱/۱۰/۰۷
تعداد نمایش: ۸۴
مشاهده اخبار گروه خبری 'موسسه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات