جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, April 19, 2024
جستجوی پیشرفته
اردبیل
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

نشریه ترویجی «معرفی خطی‌کار ریزبد برای کاشت گندم روی پشته‌های بلند» منتشر شد.
نشریه ترویجی با عنوان «معرفی خطی‌کار ریزبد برای کاشت گندم روی پشته‌های بلند» توسط دکتر جبرائیل تقی نژاد عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی ومهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تدوین و در تالار ترویج رونمایی و چاپ شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل نشریات ترویجی یکی از ابزارهای مهم و اثربخش برای افزایش ضریب نفوذ دانش در بدنه بخش کشاورزی است. نشریه ترویجی «معرفی خطی­کار ریزبد برای کاشت گندم روی پشته­های بلند» که توسط دکتر جبرائیل تقی نژاد عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز اردبیل نگارش شده است، با همکاری دفتر شبکه دانش و رسانه‌های ترویجی و انتشاراتی نشر آموزش کشاورزی منتشر شده است.

با توجه به لزوم اصلاح الگوی کشت با رویکرد محصولات آب کاربردی کمتر و همچنین اهمیت محصول استراتژیک گندم در الگوی کشت منطقه و کشور، یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی افزایش سطح زیر کشت گندم آبی در تناوب با سایر محصولات زراعی با تأکید بر سیستم‌های نوین با بهره‌وری بالا است. از مهمترین مزایای کشت روی پشته‌های بلند، سازگاری و قابلیت کاشت کلیه گیاهان زراعی  با الگوی کشت 75 سانتی‌متر (گیاهان ردیفی نظیر پنبه، ذرت، چغندرقند،در تناوب با گندم و جو (3-4 ردیف)، یا سویا دو ردیف... بر روی پشته) است. همچنین این سیستم قابلیت استفاده در سامانه کشاورزی مرسوم و حفاظتی را دارد. با این سامانه امکان کاهش میزان بذر مصرفی (گندم 80 الی 100 کیلوگرم در هکتار) داشته و ضمن سهولت تردد آسان و سریع در مزرعه بدون ایجاد فشردگی در تاج پشته در دوره  و کشت های بعدی امکان کاهش 40% الی 50% در مصرف آب و افزایش دور آبیاری و کاهش خوابیدگی بوته و تهویه مناسب و افزایش نسبی عملکرد را دارد.

این نشریه  در دی ماه 1401 با شماره 62767 ثبت گردید  و از طریق تالار ترویج و دانش و فنون کشاورزی به آدرس https://agrilib.areeo.ac.ir  قابل دستیابی برای علاقمندان است.

 
 


۱۴۰۱/۱۰/۱۷
تعداد نمایش: ۱۶۳
مشاهده اخبار گروه خبری 'اردبیل'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات