جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, March 29, 2024
جستجوی پیشرفته
اصفهان
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

تهیه اطلس آب موردنیاز گیاهان زراعی و باغی به‌منظور بهینه‌سازی الگوی کشت استان اصفهان
دکتر حمید رضا سالمی، عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در قالب تحقیقاتی 1/5 ساله که به سفارش سازمان جهاد کشاورزی در محدوده 24 شهرستان و واحد مطالعاتی منابع آب استان اصفهان اجرا شد به نتایج قابل توجهی در ارتباط با تهیه اطلس نیاز خالص آبیاری محصولات راهبردی استان در مناطق گرم و خشک دست یافت.

اطلس نیاز خالص آبیاری محصولات راهبردی استان، امکان درک توزیع مکانی اطلاعات آب موردنیاز گیاهان غالب و جدید موجود در الگوی جامع کشت بهینه را در مقیاس شهرستانی فراهم می‌نماید. این اطلس مجموعه ایست شامل 37 نقشه که در هر یک مقادیر نیاز آبی بصورت طیفی در سطح شهرستان و اقلیمهای مربوطه (2 تا 5 اقلیم) به تفکیک 4 مرحله رشد گیاه ارائه شده است. بعد از تفکیک مراحل چهارگانه رشد گیاه و تعیین گیاهان غالب در هر اقلیم، نیاز خالص آبیاری برای گیاهان گندم، جو، برنج، یونجه، سیب‌زمینی، ذرت علوفه‌ای، اسپرس، سورگوم علوفه‌ای، شبدر، گلرنگ بهاره، گلرنگ تابستانه، گلرنگ پاییزه، باقلا، عدس، لوبیا، پیاز، پنبه، ذرت دانه‌ای، انگور، بادام، گردو، انار، سیب درختی، زیتون، زعفران، کلزا، کنجد، گل‌محمدی، زیره، گلابی، آلبالو گیلاس، زردآلو، پسته، خرما، خیار، هندوانه و خربزه در طی فصل رشد تعیین و در سطح استان و اقلیم‌های گوناگون پردازش و پهنه‌بندی ‌شد. در این پروژه اطلاعات تکمیلی از جمله راندمان کل آبیاری و سطح زیر کشت در هر شهرستان مورد بررسی قرار گرفت که منجر به برآورد دقیق تری از حجم آب مصرفی در بخش کشاورزی استان شد.

با عنایت به الزام استفاده از نتایج بدست آمده از پروژه مذکور در برنامه‌ریزی توزیع آب و کلیه مباحث آمایشی استان، این پروژه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به عنوان سند آب استان به تصویب رسید. 

 
 

اطلس ‌ پراکنش جغرافیایی و توزیع زمانی نیاز آبی گیاه پسته در سطح استان




۱۴۰۱/۱۱/۰۳
تعداد نمایش: ۱۰۵
مشاهده اخبار گروه خبری 'اصفهان'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات