یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Sunday, April 28, 2024
جستجوی پیشرفته
آذربایجان شرقی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

پروژه تحقیقاتی تحت عنوان" مقایسه روش‌های کاشت مکانیزه یونجه بر روی بسترهای بلند با روش مرسوم و بررسی تأثیر آن‌ها بر بهبود بهره‌وری مصرف آب" در آذربایجان شرقی انجام شد
در پژوهشی که توسط اعضای هیئت علمی و محققین مرکز تحقیقات آذر بایجان شرقی روی کاشت یونجه در بستر های بلند انجام شد دست اندر کاران پروژه آقایان محمدرضا یوسف زاده طاهری، حسن منیری¬فر، رامین نیکان¬فر، علیرضا توسلی و خانمها منصوره مظفری گنبری، و پریسا زرگری‌پور به این نتیجه رسیدندکه روش کاشت مکانیزه بر روی پشته های بلند با استفاده از بذرکار شرکت برزگر همدانی مدل SABALAN NT 150-8/10 نسبت به سایر تیمارها و روش مرسوم کشت یونجه از نظر صفات مورد بررسی، برتری دارد.

 بطوریکه  تیمار کشت بر روی پشته‌های بلند با آبیاری شیاری (نشتی) بیشترین مقادیر درصد سبز بوته، عملکرد علوفه تر و خشک، مقدار ماده خشک، نسبت برگ به ساقه در حالت تر و خشک، میزان و بهره‌وری آب آبیاری و به ترتیب برابر با 91/26 درصد، 82/77سانتی‌متر، 24243، 11925 و 11391/34 کیلوگرم در هکتار، 0/495 و 0/432، 1585 مترمکعب در هکتار و0/7525 کیلوگرم بر مترمکعب را داشت. تیمار کشت مسطح با بذرکار و آبیاری غرقابی و بعد از آن تیمار کشت بر روی پشته‌های بلند با آبیاری شیاری به ترتیب با 97/21 و 22/91 لیتر در هکتار کمترین میزان مصرف سوخت را داشتند. همچنین تیمار کشت شیاری به‌صورت کف کار با آبیاری کرتی نواری و تیمار کشت بر روی پشته‌های بلند با آبیاری شیاری به ترتیب با 1/411 و 0/77هکتار در ساعت بیشترین و کمترین مقدار ظرفیت مؤثر مزرعه‌ای را دارا بودند. استفاده از تیمار کشت بر روی پشته‌های بلند با آبیاری شیاری (نشتی) با عرض کار مفید بیشتر برای افزایش عملکرد و بهبود بهره‌وری مصرف آب یونجه در مناطق سردسیر استان آذربایجان شرقی و نواحی با شرایط آب و هوایی مشابه توصیه می‌شود.

 
 
 


۱۴۰۲/۰۶/۰۵
تعداد نمایش: ۳۱
مشاهده اخبار گروه خبری 'آذربایجان شرقی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات