یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Sunday, April 28, 2024
جستجوی پیشرفته
آذربایجان شرقی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

پروژه تحقیقاتی "برآورد مصرف انرژی و اثرات زیست محیطی واحدهای روغن کشی زیتون به روش ارزیابی چرخه حیات در استان گیلان"
پروژه تحقیقاتی "برآورد مصرف انرژی و اثرات زیست محیطی واحدهای روغن کشی زیتون به روش ارزیابی چرخه حیات در استان گیلان" توسط دکتر عادل واحدی دانشیار پژوهشی بخش تحقیقات ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون موسسه اجرا شد.

تهیه و تامین عوامل تولید (نهاده‌ها) و با صرف انرژی و انتشارات زیست محیطی همراه است. صرف نهاده‌های مازاد بر نیاز وقتی مدیریت بنگاه تولیدی نامناسب و ناکارا عمل میکند، سبب مصرف انرژی بیشتر و انتشارات زیست محیطی بالاتر خواهد شد  و از سوی دیگر به معنای هزینه بیشتر و درآمد کمتر به ازای هر واحد تولید محصول است. از آنجا که سطح کشت باغات زیتون رو به گسترش و میزان سرانه مصرف روغن زیتون بیشتر شده است لذا این مطالعه در حوزه باغبانی و ماشین‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی با هدف بررسی الگوی مصرف انرژی، تعیین شاخص‌های انرژی و تعیین اثرات زیست محیطی تولید روغن زیتون در کارخانه های روغن‌کشی زیتون استان گیلان انجام شد. میانگین دمای خمیر در دستگاه خمیرساز کارخانه‌های مورد مطالعه 40 درجه سانتیگراد بود که برای تهیه این خمیر ازآب گرم 45-42 درجه سانتیگراد استفاده می‌شود. مطالعه حاضر نشان داد که در دمای 35 درجه سانتیگراد خمیر در دستگاه خمیرساز هم کیفیت روغن زیتون و بازار پسندی آن حفظ شده و هم همراه با عملکرد مناسب در استحصال روغن می‌باشد. با کاهش 12.5 درصدی دمای خمیر در دستگاه خمیرساز میزان گاز مصرفی از 89/40 مترمکعب در روز به 80/46 مترمکعب در روز تقلیل یافت. بعبارتی 10 درصد مصرف گاز طبیعی برای تهیه آب‌گرم مورد نیاز دستگاه خمیرساز کاهش یافت.

با کاهش 12/5درصدی دمای خمیر در ماشین خمیرساز، مقدار 10 درصد مصرف گاز طبیعی کاهش یافته و میزان انتشارات آن شامل آلاینده‌های  CO2، CH4 و N2O  به مقدار  8/33 درصد کاهش می‌یابد. پس از بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی، مقدار شاخص زیست‌محیطی(Eco-index) عدد 0/1909 بدست آمد.



۱۴۰۲/۰۷/۰۴
تعداد نمایش: ۵۶
مشاهده اخبار گروه خبری 'آذربایجان شرقی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات