یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Sunday, April 28, 2024
جستجوی پیشرفته
گلستان
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

تعیین زمان و شرایط مناسب نگهداری دانه کنجد مقاوم به‌ریزش
طبق یافته تحقیقاتی جلال محمدزاده، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان، شرایط مناسب نگهداری دانه کنجد پس از برداشت یکی از مراحل بسیار مهم پس از برداشت دانه و همچنین بذر کنجد می¬باشد که می‌تواند بر کیفیت روغن و بذر کنجد تاثیر گذار باشدکه این تحقیق به تعیین شرایط بهینه نگهداری دانه جهت مصارف روغنی و بذری پرداخته است.

دانه های ­روغنی پس از غلات، دومین ذخیره غذایی جهان را تشکیل می‌­دهند.کنجد یکی از گیاهان دیرینه زراعی و با ارزش است که از نظر غذایی مقام دوم را پس از روغن زیتون به خود اختصاص داد­ه است. به دلیل برداشت غیر­مکانیزه کنجد اخیراً ارقامی از کنجد که مقاوم به ریزش است به‌عنوان یک منبع در تامین روغن کشور در حال گسترش است.  دانه و بذر کنجد معمولاّ پس از برداشت به مدت چند ماه در انبار نگهداری می‌شوند. شرایط نگهداری دانه بر کمیت وکیفیت روغن استحصالی دانه­ و کیفیت بذری کنجد تاثیر به­سزایی دارد

بنابراین تعیین شرایط مناسب نگهداری و حفظ خصوصیات کیفی روغن و بذر کنجد، به جهت کاهش ضایعات پس از برداشت اهمیت بالایی دارد. لذا این تحقیق به تعیین شرایط بهینه نگهداری بذر و دانه کنجد به منظور دستیابی به بهترین قوه ­نامیه بذر و همچنین حفظ خصوصیات کمی و کیفی روغن روغن پرداخته که می­ تواند گام اقتصادی مهمی در جلوگیری از کاهش ضایعات کمی و کیفی روغن بعد از برداشت و تولید بذری مرغوب با حفظ کیفیت بذر در طول ذخیره سازی جهت افزایش سطح زیر کشت این محصول در راستا و تحقق یکی از اهداف کاهش ضایعات دانه­های روغنی در کشور نیز باشد.

 


۱۴۰۲/۱۱/۰۸
تعداد نمایش: ۲۳
مشاهده اخبار گروه خبری 'گلستان'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات