پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Thursday, April 25, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش آبیاری
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

بازچرخانی سالانه250 میلیون متر مکعب از زهاب تولیدی شبکه آبیاری و زهکشی مغان برای مصارف کشاورزی با الگوی کشت مناسب
دکتر بهمن یارقلی با هدف شناخت تغییرات کمی و کیفی زهاب تولیدی در سطح شبکه آبیاری و زهکشی مغان و ارائه الگوي کشت متناسب با محدودیت‌های کیفی زهاب، اقدام به انجام پژوهشی با عنوان "بررسی کمیت و کیفیت زهاب تولیدی شبکه آبیاری و زهکشی مغان و امکان سنجی استفاده از زهاب تولیدی در کشاورزی" نمود.

در این پژوهش با تعیین ایستگاه­هایی، اقدام به نمونه برداری از خاک و زهاب تولیدی در سطح شبکه برای آنالیز فاکتورهای فیزیکی، شیمیایی، میکروبی و سموم زراعی شد. برنامه نمونه برداری در طی دوره یکساله با تواتر ماهیانه در سطح پنج ایستگاه اجرا گردید. بر اساس نتایج این پژوهش با توجه به روش آبیاری مرسوم، به­طور میانگین سالانه بالغ بر 250 ميليون متر مکعب زهاب کشاورزی با حداقل محدودیت کیفی از این شبکه وارد رودخانه ارس شده و بدون استفاده‌ای سودمند، از کشور خارج می­شود. این درحالی است که علیرغم برخورداری از اراضی زراعی و خاک مستعد در سطح منطقه، کمبود آب عامل محدود کننده توسعه کشاورزی است.

نتایج کیفی زهاب تولیدی نشان می دهد علیرغم برخورداری از محدودیت‌های کیفی جزئی در مواردی از سال، درکل فاقد محدوديت بالايي بوده و حتي در مقايسه با منابع آب مصرفي در بسياري از نقاط کشور، به ويژه استان­هاي جنوبي و مرکزي، از کيفيت مناسبی جهت اجراي عمليات آبياري نيز برخوردار است. براساس نتايج کيفي موجود و بدون توجه به مسائل اقتصادي، به ترتيب گونه­هاي زراعي گندم، جو و پنبه تحت سناريوهاي مختلف، براي استفاده از حدود 250 ميليون متر مکعب زهاب توليدي قابل برنامه ريزي است که در قالب جداولي توصيه و پيشنهاد شده است.

 
 
 
 


۱۳۹۴/۱۲/۰۸
تعداد نمایش: ۱۸۷
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش آبیاری'

آمار مشاهده صفحات