جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, March 29, 2024
جستجوی پیشرفته
ماشینهای کشاورزی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

طراحی و ساخت کولتیواتور ردیفی چند منظوره قابل استفاده در تراکتور های شاسی بلند و معمولی
ساخت و ارزیابی یک دستگاه کولتیواتور ردیفی شاسی بلند انجام شد.

 مهندس ضرغام فاضل نیاری، عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، طی پژوهشی با عنوان " ساخت و ارزيابی شاسی مخصوص کولتیواتور ردیفی قابل استفاده در تراکتور های شاسی بلند" تحلیل کامپیوتری، ساخت و ارزیابی یک دستگاه کولتیواتور ردیفی شاسی بلند را انجام داد.
کولتیواتورهای ردیفی موجود دارای محدودیت ارتفاع هستند و زمانی که مجموع ارتفاع پشته و محصول به بیش از 50 سانتی متر می رسد قادر به کار مناسب نبوده و به محصول صدمه می زنند. در این پروژه يک کولتيواتور ردیفی با شاسی مخصوص بر اساس طراحی علمی و مهندسی ساخته شد.
ساختمان دستگاه شامل اتصال سه نقطه، شاسی اصلی، بازوهای رابط با قابلیت تنظیم ارتفاع، بازوی اصلی، تیغه های خاک‌ورز و سیستم ایمنی فنری است. دستگاه سه رديفه سوار بوده و شاسي آن قابلیت تغییر ارتفاع از 60 تا 120 سانتی متر را دارا می باشد. ساختار شاسی امکان افزایش عرض کار، نصب کودکار و سم پاش را نیز فراهم می کند و در این صورت دستگاه قادر خواهد بود سه عملیات را به طور همزمان انجام دهد. تحلیل نیرویی دستگاه توسط نرم افزار کامپیوتری و ارزیابی آن در مزرعه ذرت با ارتفاع محصول 110 سانتی متر، نشان داد که ابعاد و شکل در نظر گرفته شده با حداقل فولاد به کار رفته دارای مقاوت و استحکام بالایی است و در شرایط مختلف محصول، امکان وجین و خاکدهی پای بوته را دارد.

از مزایای نسبی دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- قابل تنظیم بودن ارتفاع بازوها، امکان کاربرد دستگاه با انواع مختلف تراکتورها و ارتفاع محصول تا 110 سانتی متر را فراهم می‌کند.

2- مجهز بودن تیغه و بازو به فنر ایمنی قابل تنظیم، موجب کاهش صدمه به دستگاه و نیز کاهش نیروی کششی لازم می شود.

3- پهنای طولی شاسی استحکام مناسب آن را تامین کرده و امکان نصب کودکار و سمپاش را فراهم می کند.

 


۱۳۹۵/۰۶/۱۶
تعداد نمایش: ۳۷۸
مشاهده اخبار گروه خبری 'ماشینهای کشاورزی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات