جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Friday, May 3, 2024
جستجوی پیشرفته
عمومی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

پانزدهمین گردهمایی سالانه اعضای هیات علمی و محققان ستاد و رؤسای بخش های فنی و مهندسی مراکز تابعه استانی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی برگزار شد.
پانزدهمین گردهمایی سالانه اعضای هیات علمی و محققان ستاد و رؤسای بخش های فنی و مهندسی مراکز تابعه استانی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با هدف ارائه و ارزیابی عملکرد سال 1396و برنامه ریزی برای سال 1397با حضور دکتر زند معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس اکبری معاون وزیر در امور آب و خاک، مهندس طهماسبی معاون وزیر در امور باغبانی، مهندس مهرفرد قائم مقام وزیر در امور بازرگانی، دکتر عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون، جمعی از روسای موسسات تحقیقاتی، مدعوین و اعضای هیات علمی و محققان ستاد مؤسسه و رؤسای مراکز تابعه استانی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 30 و 31 خرداد 97 برگزار شد.


در مراسم افتتاحیه این مراسم ابتدا دکتر عباسی رییس موسسه ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان، عملکرد و دستاوردهای موسسه در سال 1396 و نتایج ارزیابی عملکرد بخشها، اعضای هیئت علمی و روسای بخش ها، برنامه ها و رویکردهای آتی موسسه را تشریح نمودند. ایشان با بیان نقش تحقیقات در حوزه فنی و مهندسی و ترسیم جایگاه این حوزه در اسناد بالادستی کشور، ماموریت ها و اقدامات اجرایی مورد نیاز در این حوزه را شامل مواردی نظیر؛ تعامل با معاونت های اجرایی وزارتخانه، فعالیت های فناوربنیان، تعامل و همکاری با بخش های خصوصی و دولتی، تدوین گزارش های تحلیلی موضوعی، دانسته و دستاوردهای موسسه در سال 96 را در سه حوزه تولید علم، یافته های قابل ترویج و فناوری به تفصیل تشریح نمودند. رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی در ادامه تحلیلی از عملکرد بخش های تحقیقاتی و اعضای هیئت علمی موسسه با استفاده از شاخص های آماری داشتند.

در ادامه مهندس مهرفرد قائم مقام وزیر در امور بازرگانی سیاستهای ارزی دولت را تشریح کردند و با اشاره به میزان درآمد دولت از محل صادرات نفتی و غیر نفتی گفتند که برای تمام فعالیتهای اقتصادی قانونی، دولت ارز تهیه خواهد کرد. ایشان به نقش توسعه و افزایش راندمان و عملکرد صنایع تبدیلی و تکمیلی و توسعه صادرات مواد غذایی و برنامه ریزی های اصولی در این خصوص اشاره کردند.

مهندس طهماسبی معاون وزیر در امور باغبانی سخنران بعدی این مراسم بود. ایشان ضمن تشریح رویکردها و سیاستهای جاری معاونت باغبانی، توجه به اثرات تغییر اقلیم، استفاده از تکنیکهای کاهش تبخیر در مزرعه، توجه به نظام بهره برداری خرده مالکی، توجه به نگرش زنجیره­ای مراحل تولید محصولات کشاورزی، تدوین استراتژی تولید محصولات کشاورزی و باغی خاص ایران مانند زعفران، پسته، زرشک، خرما و گیاهان دارویی و تقویت ارتباط با بخش خصوصی و صنعت برای فروش دانش فنی را از جمله رویکردهای معاونت باغبانی برشمردند.

در ادامه مراسم مهندس اکبری، معاون وزیر در امور آب و خاک به تشریح وضعیت منابع آب کشور پرداختند و گفتند که میزان بارندگی از 250 میلی متر در سال به 204 میلی متر رسیده و 20% کاهش بارندگی داریم. همچنین دمای هوای کشور 1/5 درجه گرمتر شده است که این موضوع تبخیر و تعرق را تشدید می کند. مهندس اکبری با اشاره به منابع آب موجود تنها راه برون رفت از مشکل کم آبی را توسعه بهره وری آب در کشور دانست. ایشان به نقش تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین ارکان تاثیرگذاری در توسعه بهروری آب اشاره کرد. مهندس اکبری در ادامه پیشنهاداتی در زمینه استفاده از فناوری هوشمندسازی آبیاری، تهیه نرم افزار برای محاسبه نیاز ابی گیاه (real time)، مطالعه و شناسایی کشتهای مناسب هر منطقه، تحقیق و امکان سازی روی آبهای نامتعارف، بومی کردن فناوریهای نوین در کشاورزی و ارزیابی نوآوری های برخی از کشاورزان به کمک مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ارائه نمودند.

سخنران بعدی این مراسم آقای دکتر کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور بودند که رویکردهای اصلی برنامه جامع توسعه مکانیزاسیون را تشریح نمودند و اولویتهای مرکز توسعه مکانیزاسیون در حوزه های مختلف را بیان کردند. دکتر کامبیز عباسی از مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی درخواست نمودند در زمینه تدوین استانداردهای مورد نیاز تست و ارزیابی ادوات و ماشینهای کشاورزی با مرکز توسعه مکانیزاسیون ماشینهای کشاورزی همکاری نماید.

همچنین دکتر زند، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج  کشاورزی در این مراسم ضمن تشکر از آقایان مهندس مهرفرد، مهندس اکبری و مهندس طهماسبی معاونین وزرات متبوع و آقای دکتر کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون به خاطر توجه و تعامل بسیار خوبشان با حوزه تحقیقات به ویژه تحقیقات فنی و مهندسی و حضورشان در این گردهمایی از آقای دکتر عباسی رئیس موسسه و کلیه همکاران ایشان به خاطر تلاش ها و همسویی با برنامه های سازمان متبوع تشکر و قدردانی نمودند. ایشان توجه بیش از پیش موسسه به تولید فناوری، ارتباط مؤثر با بخش های خصوصی و دولتی و تقویت روابط علمی با موسسات بین المللی را خواستار شدند.

تجلیل از برگزیدگان پایان بخش این مراسم بود. در این مراسم با توجه به رویکردهای سازمان و بر اساس ارزیابی های بعمل آمده، بخش تحقیقاتی برتر، محققین برتر در تولید فناوری، فعالیت های ترویجی و داوری مستندات علمی و نیز روسای بخش های برتر ستادی و مراکز تابعه استانی معرفی و با اهدای لوح مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

همچنین در جلسات بعد از ظهر روز چهاشنبه روسای بخش های ستادی و مراکز تابعه ستادی دستاوردهای سال 96 و برنامه های سال 97 خود را به تفصیل بیان نمودند.

شایان ذکر است برنامه روز دوم این گردهمایی به برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان "متا آنالیز در علوم کشاورزی" اختصاص داشت.

 
 
 
 

 
 
 


۱۳۹۷/۰۳/۳۱
تعداد نمایش: ۱۴۴
مشاهده اخبار گروه خبری 'عمومی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات