شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Saturday, April 27, 2024
جستجوی پیشرفته
عمومی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

دکتر فریبرز عباسی رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی سازمان "توسعه کاربرد انرژی های نو" و"کاهش پسماند های کشاورزی " را از جمله طرح های مهم موسسه برشمرد
دکتر فریبرز عباسی رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی سازمان با محوریت ارائه گزارش عملکرد پایان سال جاری در اسفند سال 97، کاربرد انرژی های نو وکاهش پسماند های کشاورزی را از جمله طرح های مهم و جریان ساز این موسسه برشمرد که تجاری سازی این دانش فنی، تحول شگرفی در کاهش هزینه های تولید محصولات کشاورزی و ثروت آفرینی برای کشاورزان رابه همراه خواهدداشت.


دکتر عباسی رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی در پاسخ به این سوال که دستارودهای موسسه در سال جاری چه بوده است بیان داشت :این موسسه از جمله موسسه های جوان مجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی  است که در چهار حوزه کاری آب، ماشین های کشاورزی، گلخانه و صنایع غذایی فعالیت دارد و در سال جاری از 3 مورد یافته پژوهشی محققان این موسسه تحت عناوین دستاورد " طراحی سامانه غیرمخرب تشخیص کرم گلوگاه انار"، "طراحی و ساخت کارنده سمبه ای"، "طراحی و ساخت خشک کن دانه هندوانه" برای اولین بار در کشور رونمایی شد. تعدادی از دستاوردها نیز در مراحل پایانی انجام است که تا پایان سال برای رونمایی آماده می شود. هم چنین قرارداد فناورانه ای  در مراسم هفته پژوهش و فناوری سال جاری با بخش خصوصی منعقد نموده ایم که از دستاوردهای اخیر موسسه است.       

 وی در پاسخ به این سوال که موسسه در تصویب طرح های تحقیقاتی چه رویکردی را دنبال می کند، اظهار داشت:  موسسه تحقیقات فنی و مهندسی به منظورپرهیز از موازی کاری و انجام تحقیقات پراکنده، با تبعیت از سیاستگذاری های کلان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی طرح هایی را تصویب می کند که جنبه ملی داشته و هدفگذاری آن بر رفع یکی از چالش های اساسی بخش کشاورزی تعریف شده باشد؛ برای مثال می توان به اهمیت موضوع بهره وری آب اشاره کرد که در این راستا موسسه طرح تحقیقاتی "تعیین شاخص های مصرف بهینه آب"  با اندازه گیری عملکرد محصولات کشاورزی درشرایط کم آبی در استان های مختلف را اجرا نموده است که نتایج این پروژه تحقیقاتی می تواند در برنامه ریزی و تصمیم گیری های کلان وزارتخانه بسیار موثر و کارآمد باشد.   

دکتر عباسی در پاسخ به این سوال که چه برنامه های تحقیقاتی برای توسعه استفاده از انرژی های نو در دست اقدام دارید ابراز داشت: هم اکنون سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی این موسسه را به عنوان محور و هماهنگ کننده مجموعه موسسه ها و مراکز تحقیقاتی در زمینه انرژی های نو معرفی نموده است. طرحی که برعهده ما قرار دارد  "امکان توسعه پایلوت انرژی خورشیدی" در ایستگاه هایی است که کشاورزان آن منطقه، از کمبود آب زراعی رنج می برند. با توجه به ظرفیت ایستگاه های تحقیقاتی و اهمیت تولید ثروت در این اراضی، یکی از برنامه های سازمان" راه اندازی نیروگاه های خورشیدی" در اراضی کشاورزی  که قابلیت کشت و زرع را از دست داده است. هدف ایجاد پایلوت تحقیقاتی توسط موسسه، جمع آوری اطلاعات از مشکلات پیش¬روی نیروگاه های خورشیدی است همچنین یک مطالعه ملی را در سطح ایستگاه ها شروع نمودیم تا مکان های مستعد برای توسعه این نیروگاه ها شناسایی شود. در نهایت چند ایستگاه به عنوان اولویت اول به سازمان تحقیقات کشاورزی معرفی خواهد شد و با استفاده از امکانات فنی و مالی بخش خصوصی نیروگاه ها راه اندازی خواهند شد.
   
وی اجرای طرح های پژوهشی  برای کاهش پسماند های کشاورزی را از عناوین پروژه های ملی این موسسه برشمرد و بیان داشت: همانطور که می دانید موضوع  پسماند های کشاورزی در ایران آمار قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد که اهمیت جلوگیری از افزایش آن، این مسأله را در دستور کار موسسه قرار داده است؛ برای مثال در زمینه زراعت گندم با تمام زحماتی که زارعان برای کاشت و برداشت گندم انجام می دهند، متاسفانه بخش زیادی از محصول در حین برداشت با دستگاه کمباین تلف می شود که برای رفع این معضل، موسسه  طرحی را تحت عنوان  "سنجش تلفات کمباین گندم" در اراضی کشاورزی برای جمع آوری اطلاعات دقیق از میزان تلفات گندم به تفکیک هر  استان آماده نمود تا به این روش، میزان تلفات محصول به بیش از میزان استاندارد و دلائل و راه های کاهش آن شناسایی شود."سنجش میزان پسماند های کشاورزی  در مراحل پس از برداشت" و  پیشنهاد راه کارهای کاهش آن از دیگر طرح های ملی موسسه در این زمینه است. هم چنین موسسه برای استفاده بهینه از "ضایعات  اجتناب ناپذیر" است که قاعدتا در هر محصول وجود دارد، طرح هایی را تدوین می کند تا از این تولیدات در محصولات فناورانه و یا محصولات با ارزش افزوده بالا استفاده شود. برای مثال استفاده از  پسماند های کشاورزی در تولید خوراک دام و یا تهیه اسانسهای مختلف که کاری با ارزش است که  این پروژه ها با نظر ویژه دکتر خاوازی رئیس محترم سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تدوین شده است و امیدواریم اجرای آن از سال آینده کلید بخورد.
       
دکتر عباسی در پاسخ به اینکه موسسه در حوزه ترویج چه برنامه هایی در دست اجرا دارد بیان داشت: یکی از دستاوردهای شاخص موسسه درحوزه ترویج کشاورزی است؛ موسسه با تولید محتوا و نوشتارهای ترویجی و  تولید نرم افزارهای کاربردی توانست رتبه برتر را در حوزه ترویج کشاورزی بین موسسه های تحقیقاتی سازمان کسب نماید.

     وی درخصوص همکاری و مشارکت با معاونت های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: در زمینه تعامل با بخش اجرا، موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در بین سایر موسسه ها بیشترین همکاری را با معاونت های اجرایی متناظر خود در وزارت جهاد کشاورزی داشته است؛ همکاری موسسه فنی مهندسی با معاونت خاک و آب و معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سطح بالایی است و طرفین از پیشرفت کارها کاملا راضی هستند و در جلسات مختلف ابراز رضایت می نمایند همچنین موسسه هرساله پروژه های تحقیقاتی یا پایلوتی را اجرا می کند که مدنظر طرفین باشد

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در پاسخ به اینکه چه همکاری هایی را با معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی داشته است بیان داشت:  موسسه ارتباط تنگاتنگی با معاونت باغبانی درخصوص تصمیم گیری و سیاست گذاری های آن معاونت دارد و در اجرای طرح های تحقیقاتی با آنها همکاری می کند یکی از این طرح ها، "مکان¬یابی گلخانه ها در پروژه رودخانه های مرزی" است که برای توسعه گلخانه ها با مشارکت آن معاونت تهیه شده است. به این منظور دستورالعمل سازه های گلخانه ای  با همکاری آن معاونت و بخش های خصوصی (فعال در این حوزه) تدوین شد و با کمک سازمان ملی استاندارد چاپ و منتشر شد. علاوه بر این در زمینه هوشمندسازی گلخانه ها در حوزه مصرف انرژی ، برنامه جامعی برای بهینه سازی مصرف سوخت در سطح کشور در دست اجرا داریم.

دکتر عباسی درخصوص همکاری با دانشگاه ها  و مراکز علمی توسط موسسه فنی و مهندسی کشاورزی بیان داشت: ما همواره با دانشگاه ها و مراکز علمی همکاری خوبی داشته ایم و علاوه بر این همکاری ها، در حوزه تهیه و تدوین پایان نامه ها و کارهای مشترک دانشجویی موفق عمل کردیم. برای نمونه، موسسه در سال جاری در حوزه فرصت های مطالعاتی تعدادی از دانشجویان رشته دکتری و پسا دکتری را جذب نموده است. از آنجا که مشکلات تحریم ها خروج دانشجویان را با مشکل مواجه کرده است تعدادی از این دانشجویان به موسسه های تحقیقاتی روی آورده اند و ما طی دو سال اخیر پنج مورد همکاری با دانشجویان داشتهایم تا آنها از امکانات موسسه برای پایان نامه های خود  و ما نیز از نیروی انسانی جوان و فعال بهره مند شویم

 رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی درخصوص نقش حیاتی روابط عمومی در انعکاس دستاوردهای پژوهشی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی اظهار داشت: روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی می تواند جایگاه و نقش مهمی در انعکاس فعالیت های موسسه های تحقیقاتی بخش کشاورزی داشته باشد، متاسفانه در حال حاضر، محققان فرصت و رغبت کمی به تبلیغ و ترویج دستاوردهایشان دارند به همین جهت اهمیت نقش آفرینی روابط عمومی در معرفی یافته های جدید و فناورانه و تسهیل مسیر بهره برداری از آن توسط  بخش خصوصی بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد؛ خوشبختانه در مجموعه سازمان و موسسه های تحقیقاتی، روابط عمومی نسبت به گذشته پیشرفت و رشد زیادی داشته که جای تقدیر و تشکردارد
ضمن ارج نهادن به خدمات ارزنده محققان موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، از دکتر فریبرز عباسی رئیس این موسسه مهم تحقیقاتی به سبب حضور در دفتر روابط عمومی سازمان وانجام این مصاحبه اختصاصی قدردانی کرده و برای وی و همکاران ارجمندشان آرزوی موفقیت روزافزون داریم.

 
 


۱۳۹۷/۱۲/۰۶
تعداد نمایش: ۱۱۳
مشاهده اخبار گروه خبری 'عمومی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات