پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳  -  Thursday, April 18, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش صنایع غذایی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

استفاده از پروبیوتیک‌های میکروکپسوله‌شده برای تولید آب میوه پروبیوتیک با خواص درمانی بالا
خانم دکتر شهین زمردی، عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی،طی پژوهشی به این مهم دست یافت که می‌توان از پروبیوتیک‌های میکروکپسوله‌شده برای تولید آب میوه پروبیوتیک با خواص درمانی بالا استفاده کرد.

خانم دکتر شهین زمردی، عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی،طی پژوهشی به این مهم دست یافت که می‌توان از پروبیوتیک‌های میکروکپسوله‌شده برای تولید آب میوه پروبیوتیک با خواص درمانی بالا استفاده کرد. به گونه‌ای که، با استفاده از فرایند میکروکپسوله کردن، تعداد پروبیوتیک در حدود 2 سيکل لگاريتمي در مقایسه با فرم آزاد، در آب سيب بیشتر حفظ می‌شود.

پروبيوتيک‌ها میکروارگانیسم­های زنده­ای هستند که پس از مصرف، اثرات مفيدي در سلامتي انسان جاي مي­گذارند. اثرات سلامت‌بخشی پروبيوتيک‌ها شامل کنترل التهابات روده‌اي و عفونت­ها، کاهش سطح کلسترول سرم، بهبود سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرطان­ها مخصوصا سرطان روده بزرگ، روده کوچک وکبد است. تعداد پروبيوتيک­های زنده‌مانده در ماده غذايي بايد حداقل 107واحد کلني در گرم يا در ميلي­ليتر باشد تا در تامين سلامتي مفيد واقع شود.

در حال حاضر اغلب فراورده­های پروبیوتیک موجود در بازار را فراورده­های لبنی تشکیل می­دهد. اما در سال­های اخیر تقاضا برای محصولات پروبیوتیکی بر پایه محصولات غیر لبنی افزایش یافته است. اگر جایگزین مناسبی برای محصولات پروبیوتیک بر پایه لبنی برای افراد گیاه‌خوار وجود نداشته باشد به تدریج پروبیوتیک‌ها با خواص دارویی بسیار بالایشان جایگاه خود را در بین قشر وسیعی از افراد جامعه از دست خواهند داد.

آب میوه جایگزین مناسب برای محصولات لبنی پروبیوتیک است. چون pH آب ‌ميوه‌ها کمتر از 4 است و این pH براي اغلب پروبيوتيک­ها زيان‌آور است، قابليت زنده‌‌ماندن و پايداري پروبيوتيک در این محصولات در طول نگهداری کاهش مي‌يابد. يکي از روش‌هاي حفظ پروبيوتيک‌ها در آب‌ميوه‌ها استفاده از فرآيند میکروکپسوله کردن است.



۱۳۹۴/۰۴/۳۱
تعداد نمایش: ۳۳۶
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش صنایع غذایی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات