پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Thursday, May 2, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش صنایع غذایی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

انجام طرح ملی پایش و مقایسه میزان تجمع عناصر معدنی، فلزات سنگین و آنیون‌های نیترات و نیتریت در اندام‌های مختلف گیاه سالیکورنیا (Salicornia spp) در مناطق عمده کاشت [آرشیو خبری]
طرح پژوهشی پایش و مقایسه میزان تجمع عناصر معدنی، فلزات سنگین و آنیون‌های نیترات و نیتریت در اندام‌های مختلف گیاه سالیکورنیا با همکاری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی توسط خانم دکتر هما بهمدی، خانم دکتر فروغ شواخی، خانم دکتر شهین زمردی و خانم مهندس صغری معدنی، در استان های گلستان، آذربایجان غربی، تهران و البرز انجام شد.


با توجه به مشکلات کم‌آبی، شوری اراضی و لزوم تأمین امنیت غذایی، در سال‌های اخیر تمایل روزافزونی در بخش‌های خصوصی و دولتی به‌ویژه وزارت جهاد کشاورزی، برای توسعه کاشت و بهره‌برداری از گیاه سالیکورنیا (Salicornia spp) به وجود آمده است. برای توصیه ورود گیاه به سبد غذایی مصرف‌کنندگان، بایستی در ابتدا ایمنی محصول از نظر میزان آلاینده‌های مختلف به‌ویژه فلزات سنگین، نیترات و نیتریت مشخص شود. اندام‌های مختلف گیاه از جمله ریشه، اندام‌های سبز هوایی و بذر در گونه‌های مختلف سالیکورنیا در مناطق مختلف و در شرایط رشد در مزرعه یا عرصه قابلیت یکسانی برای تجمع آلاینده‌ها ندارند. نتایج حاصل از این پژوهش در مناطق نمونه‌برداری شده نشان داد که غلظت فلزات سنگین به جز سرب در محدوده مجاز بود. با توجه به میزان نیتریت و نیترات در اندام‌های هوایی به نظر می‌رسد خطری سلامت مصرف‌کنندگان را تهدید نمی‌کند و می‌توان از اندام‌های هوایی سبز گیاه سالیکورنیا به عنوان منبع کلسیم، آهن، روی و منیزیم بهره برد.





این خبر در تاریخ: ۱۳۹۸/۰۶/۳۱ آرشیو شده است.

تعداد نمایش: ۶۳
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش صنایع غذایی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات